Vant historiens første Byråbattle
– Jeg håper i dag at vi har skapt en arena hvor vi virkelig kan bli kjent med, utfordre og lære av byråene, sier daglig leder i MFO.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Torsdag arrangerte Markedsføringsforeningen (MFO) Byråbattle for aller første gang. Seieren gikk til Re:media som ble representert av Creative Director Jørgen Marthinsen i Re: medias søsterbyrå Schjærven Reklamebyrå, og Account Director Anne Cathrine Aasen.
– Dette var veldig hyggelig. Tusen takk til alle som har stemt på oss, vi har ikke gjort dette helt alene, sa to glade vinnere fra scenen på Gimle kino i Oslo.
–My Fucking opinion, la Aasen til, som er en direkte referanse til presentasjonen de fremførte.
Battlebriefen ble sendt ut før jul i fjor og selve Byråbattle skulle vært arrangerert i februar, men måtte utsettes på grunn av pandemien, opplyser daglig leder i MFO Anna Andrea Hvinden.
Hvinden er fornøyd med gjennomføringen av deres første Byråbattle.
En brief- fem byråer
MFO har i flere år arrangert Kanalbattle der representanter fra bransjens største kanaler kjemper om neste års annonsekroner. I år var det byråenes tur til å levere en tjue minutters pitch på en fiktiv brief på et fiktivt produkt.
Byråene som kjempet og presenterte sine løsninger var Starcom, Mediacom, Carat, Re:media og PHD.
Hårete fremtid
Byråbattle serverte oss fem godt gjennomtenkte lanseringsplaner, og selv om flere snuste på de samme poengene, fikk vi fem svært ulike pitcher.
Vinneren Re:media valgte å rette kampanjen mot generasjon Z og millenials som deres mest profitable målgruppe, og presenterte ideer til egne hårete Bitmojis.
«My fuckin opinion» var en sentral ide til markedsføringsplanen med ulike menneskers sterke meninger sitert, knyttet til hårvekst og barbering.
Klar for 2022
MFO-leder Hvinden var tydelig fornøyd etter battle-dåpen.
– Jeg er utrolig fornøyd med å ha gjennomført MFO Byråbattle for første gang. Det var et skyhøyt nivå på presentasjonene fra hvert enkelt byrå. Man kunne virkelig se hvor mye jobb de hadde lagt i dette.
Hun forteller at det var over 500 markedsførere som fulgte eventet digitalt, og var meget imponert over kreative tanker om løsning.
– Jeg håper i dag at vi har skapt en arena hvor vi virkelig kan bli kjent med, utfordre og lære av byråene. Dette var gøy.