Anne-Lise Mørch von der Fehr presenterte tre tema som er spesielt viktige for kommunikatører i 2023.
Anne-Lise Mørch von der Fehr presenterte tre utfordringer som er spesielt viktige for kommunikatører i 2023.

– Det er blitt en myte om at det er greit å angripe oss. Det er noe vi må jobbe med

Nå skal Kommunikasjonsforeningen finne ut hvor godt omdømme kommunikatører egentlig har.

Publisert Sist oppdatert

(Bergen:) – I den praktiske hverdagen har mange et godt forhold til kommunikasjonsfolk, men blitt en myte om at det er greit å angripe oss. Det er noe vi må jobbe med.

Det sier leder i kommunikasjonsforeningen, Anne-Lise Mørch von der Fehr i en panelsamtale under høstseminaret til Kommunikasjonsforeningen Vestland på torsdag.

Nærmere 100 kommunikatører har samlet seg i Bergen for å få med seg fagdagen.

– Skjønner ikke hvorfor

Von der Fehr snakket om det hun mener er de tre største trendene for kommunikasjonsfolk i dag. 

Den teknologiske utviklingen, tillitskrisen og at åpenhet er under press er de tre tingene hun peker på. 

Som kjent så jobber Kommunikasjonsforeningen med å få på plass et lobbyregister. Dette begrunner hun med at de må jobbe for åpenhet og den åpne dialogen.

Von der Fehr sier at lobbyisme er helt legitimt.

– Men jeg kan ikke skjønne hvorfor vi ikke skal ha et lobbyregister, sier hun og fortsetter:

– Hvorfor skal vi ikke få vite hvem som kommer til Stortinget for å legge fram saken sin nå når det er statsbudsjett, spør hun retorisk.

Lederen i Kommunikasjonsforeningen sier at de vil bidra til å styrke tilliten som er under press og mener at kommunikasjonsfolk. må jobbe for åpenhet innad i organisasjonene sine. 

Hun mener det er et stort rom for å være åpne.

Innrømmer omdømmeproblem

– En kommunikasjonsarbeider skal fremme åpenhet og innsyn. Det handler om å forvalte prinsipper. Vi må jobbe med at åpenhet skaper tillit, sier hun og drar paralleller til pandemien der FHI viste at man hadde tvil og ikke var sikker. 

– De fikk med seg hele folket, nettopp for de turte å være åpen om at det er ikke alt man vet. Det er fint prinsipp å ta med seg videre, sier hun.

Når det kommer til åpenhet innrømmer von der Fehr at kommunikatører har et omdømmeproblem.

– Vi er ikke flinke nok til å fortelle hva vi kan bidra til. Show it, dont tell it er lurt å gjøre framover.

Innad i virksomhetene har kommunikatører en viktig jobb å gjøre for å vise at de forstår virksomhetsstratetgien.

– Og at man viser og dokumenterer hvordan godt kommunikasjonsarbeid bidrar til å styrke målene virksomhet har, sier hun. 

Nå vil Kommunikasjonsforeningen gjøre et arbeid for finne ut hvordan er egentlig omdømmet og få fakta på bordet.

– Nå blir det veldig synsebasert, mener Von der Fehr. 

Det siste punktet er generativ AI.

– Kan ikke vente på EU

Hun peker på at generativ AI er i ferd med å endre og påvirke den infrastrukturen vi kjenner. Hun sier at med deep fake lettere å komme med fake news.

– Der har vi en jobb å gjøre. Vi kan ta i bruk verktøyene, men man må og ha en diskusjon i virksomheten vi jobber i om hvordan man bruker KI, sier hun.

Von der Fehr peker på at kommunikasjonsfolk ser hele virksomheten, noe som ikke alltid er like enkelt for de enkelte fagavdelingene.

Men hun pekte og på at Kommunikasjonsforeningen kan ta sin plass og løfte denne debatten i det offentlige rommet.

– Vi kan ikke vente på EU. Vi trenger den offentlige debatten nå om hvordan vi ønsker samfunnet vårt skal være. Vi har en mulighet, det er opp til oss hva vi bestemmer oss for å gjøre. Det er enorme muligheter, men vi må ha en hånd på rattet, sier hun.

Powered by Labrador CMS