Norske medier mener annonse-plattformene deres er mer enn gode nok. Ståle Lindblad er uenig. Fra venstre: Christian Haneborg (Schibsted), Christian Thu (Amedia) og Ståle Lindblad (Areca)
Norske medier mener annonse-plattformene deres er mer enn gode nok. Ståle Lindblad er uenig. Fra venstre: Christian Haneborg (Schibsted), Christian Thu (Amedia) og Ståle Lindblad (Areca)

Full strid om annonse-løsninger: – Blir oppgitt

Schibsted og Amedia er enige i at de fremdeles har ting å jobbe med. Likevel mener de at mulighetene for å annonsere hos norske medier bør være svært attraktive.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke gjestet Ståle Lindblad og utviklingsredaktør i Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen, Dagsnytt 18 på NRK for å snakke om annonsering.

Lindblad hevdet at annonse-løsningene i norske medier er utdaterte. I tillegg sa han at han forstår hvorfor mange aktører velger å annonsere på utenlandske tech-plattformer som Facebook og Google i stedet.

– Når jeg hører uttalelser som at vi henger igjen 40 år tilbake i tid, må jeg humre litt. Men jeg blir også oppgitt. Det viser mangel på både innsyn og kunnskap, sier Christian Thu, som er strategisk salgsdirektør i Amedia.

– I verdensklasse

Amedia eier 89 lokalaviser over hele Norge, i tillegg til riksavisene Nettavisen og Nationen.

Thu mener at norske mediekonsern som Amedia og Schibsted er langt framme når det gjelder annonse-løsninger.

– Både Amedia og Schibsted har jobbet hardt med å få flere innloggede brukere, og her ser hele verden til Norge. Styrken vår er at vi er et lite land der en høy andel av befolkningen leser redaktørstyrte medier. Vi har noen få store konserner som satser, og det gir et mindre fragmentert marked enn i for eksempel Storbritannia og Tyskland.

– Sammenlignet med internasjonale publisister er vi i verdensklasse, sier han.

Men som redaktørstyrte aviser har de også flere hensyn de må ta, som Meta og Google ikke trenger å bry seg om, legger han til.

– Det vi gjør må prioriteres inn mot journalistikken, og norske medier har et viktig samfunnsoppdrag. Andre kan bare konsentrere seg om å bygge teknologi og tjene penger, men for oss må katedral ganske ofte komme foran børs, sier Thu.

Personvern

På Dagsnytt 18 uttalte også Ståle Lindblad at norske medier ikke er så gode på personvern som de ofte påstår.

Han mener Meta og Google er bedre på dette. Thu er uenig.

– Det er nettopp her fordelen med norske redaktørstyrte medier ligger. Vi forholder oss til norsk lov og lovverket fra EU. Jeg er ingen jurist, og som alle andre i bransjen har vi måttet tilpasse oss til det siden 2018. Så det er klart vi kan forbedre oss, og vi samarbeider tett med både Datatilsynet og Mediebedriftenes Landsforening.

– Misoppfatning

Schibsted er en annen viktig aktør innenfor annonsering i mediebransjen. 

Christian Haneborg leder konsernets annonsevirksomhet i Norge, og er heller ikke imponert over Lindblads uttalelser.

– Det er en ganske vanlig misoppfatning at Meta bare vokser i Norge, mens annonseinntektene til mediene bare går ned. I 2023 opplever vi nå tvert imot at Meta taper omsetning i Norge, mens vi har vekst, sier Haneborg til KOM24.

Han erkjenner at det er vanskelig å konkurrere mot de store tech-plattformene, men sier også at det har kommet noe godt ut av deres inntog i annonsemarkedet for norske medier.

– Det er tøff konkurranse. Men de har bidratt til å utvikle norske medier slik at vi har blitt bedre. Vi har fokusert mer på kreative løsninger mot annonsørene, selvbetjening, data og innholdsmarkedsføring, og den utviklingen har kommet raskt.

Innhold

Også Haneborg mener det er tydelig at Norge blir sett opp til internasjonalt. Han trekker spesielt fram én form for markedsføring som han mener mediene har vært gode på.

– Vi er verdensledende på innholdsmarkedsføring, og det har vært viktig for veksten de siste årene.

Når det gjelder selvbetjente løsninger, har Schibsted utviklet plattformen Admarket.

– Mangelen på gode selvbetjente løsninger er hovedpoenget i kritikken til Lindblad, slik jeg tolker det. Schibsted har hatt Admarket i en lengre periode, og her opplever vi økende interesse.

Om norske medier og personvern, sier Haneborg følgende:

– Lindblad står fritt til å mene at Meta og Google er bedre enn oss på personvern, men det er en dom i Oslo tingrett nå som pålegger Meta å betale en million i dagbøter fordi de ikke forholder seg til reglene.

– Ikke i nærheten

Ståle Lindblad, som er daglig leder i Areca, står for det han sa i Dagsnytt 18. Han mener han har innsikten som trengs for å uttale seg om Amedia og Schibsteds annonse-løsninger.

– Det er bare å prøve å annonsere hos dem, så ser man hvordan det er. De er ikke i nærheten av å ha den fleksibiliteten som Meta og Google tilbyr i sine verktøy, sier Lindblad.

Han fremhever at annonsører ønsker kontroll over det de betaler for, noe de ikke får i stor nok grad hos norske medier.

– Hos Meta og Google har du full kontroll på kampanjen din hele veien. Når du ikke de du ønsker å nå, kan du enkelt stoppe eller trekke den tilbake før du har brukt for mye penger.

I tillegg mener han at Schibsteds Admarket og Amedias selvbetjeningsløsning, Vise, tilbyr for lite kontroll over egne kampanjer. De små aktørene får mye mer igjen for å velge tech-plattformene.

– 70 prosent av annonseinntektene til Meta kommer fra små og mellomstore bedrifter. De har ikke råd til å bruke et mediebyrå, men må gjøre det meste selv. Schibsted og Amedia er ikke opptatt av å nå de mindre bedriftene.

Samme grunnlag

Lindblad har dette å si om GDPR-utfordringene til norske medier:

– Schibsted og Amedia bruker samme behandlingsgrunnlag for dataene de samler inn som Datatilsynet sa at Meta ikke fikk lov til å bruke. I tillegg er det svært vanskelig å få vite hvilke typer data norske medier lagrer om deg som bruker. Jeg har prøvd, og det er ikke lett.

– Dette er mye enklere i for eksempel Meta. Der kan jeg enkelt gå inn og se hva de lagrer om meg, og hva de bruker i sine algoritmer.

For ordens skyld: Ståle Lindblad har jobbet som frilanser i KOM24 tidligere.

Powered by Labrador CMS