Anorak stikker av med Equinor-kontrakten fra TRY
Etter en byråkonkurranse er det nå klart at Equinor avslutter et 10 års langt samarbeid med TRY huset til fordel for Anorak / NOA.
– Vi sier tusen takk til TRY for 10 gode år og ønsker Anorak / NOA varmt velkommen, sier Anniken Haugen Jebsen, Vice President Brand and Engagement i Equinor i en pressemelding.
Etter sommeren i fjor inviterte Equinor inn en håndfull byråer til en byråkonkurranse med det mål for øyet å finne en strategisk og kreativ partner.
Etter en grundig pre-kvalifisering gjennom høsten og en finalerunde rett før jul er det nå klart at det er Anorak / NOA som gikk seirende ut av konkurransen og skal bygge og styrke Equinor merkevaren i det norske markedet.
– Anorak og det utvidede teamet fra NOA systemet imponerte oss fra første stund, og deres fokus på strategisk og innsiktsdrevet kreativitet vil komme til god nytte når vi nå skal bygge og styrke merkevaren i Norge, sier Haugen Jebsen.
Anorak / NOA får i tillegg til ansvaret for strategi og kreativitet også jobben med Equinor sitt sponsorprogram Morgendagens helter, Equinor sin visuelle identitet, drift og utvikling av sosiale medier, innholdsmarkedsføring og rekruteringskommunikasjon.
Teamet fra Anorak / NOA vil også jobbe tett sammen med Equinor sine internasjonale byråer som McCann i London, Rio og Tyskland, samt Hill Holliday i USA.
Mediebyrået både i Norge og internasjonalt vil fortsatt være Mediabrands.
– Som selskap og som industri navigerer vi en krevende kontekst og vi må tenkte klokt rundt både merkevaren og hvordan vi bruker betalt kommunikasjon. Vår forretningsmessige ambisjon om å være et ledende selskap i energiomstillingen står fast, og merkevaren vil spille en viktig rolle i å hjelpe med å realisere denne ambisjonen, sier Haugen Jebsen i pressemeldingen.
Når Equinor nå inngår samarbeid med Anorak / NOA betyr det også slutten på et ganske nøyaktig 10 år langt samarbeid med TRY huset.
TRY har vært sentrale i det meste av merkevarearbeidet for Equinor i Norge siden 2013, og har også jobbet på flere internasjonale prosjekter for selskapet.
– Vi har mye å takke TRY for, og vi er svært stolte av det vi har fått til sammen. Noen av høydepunktene har vært nybrottsarbeidet vi har gjort innenfor innholdsmarkedsføring i Norge – deriblant Norges første kommersielle podkast og innholdsserier som Når gode råd er unge og Den største testen. Equinor sin 50 årskampanje i 2022 vil også igjen som et høydepunkt – for ikke å glemme navneendringen fra Statoil til Equinor i 2018. Vi ønsker TRY alt godt for veien videre, avslutter Anniken Haugen Jebsen i Equinor.
Samarbeidet med Anorak / NOA vil starte opp for fullt i løpet av første kvartal i år.