Christer Ljones i Schibsted Media på scenen.

– «Lykke til» er vel egentlig det jeg vil si til dere i salen

Christer Ljones leverte både optimisme og pessimisme fra scenen på Mediedagen.

Publisert

(Latter, Oslo): – Vi har lenge levd med at vi måler effekt på pengene som kommer inn, enkelt og greit.

Slik innledet Christer Ljones i Schibsted Media sitt foredrag på Mediedagen .

– Nå er det sånn at det er ting vi ikke kan måle, ting vi ikke får lov til å måle, og ting vi ikke har tilgang til å måle fordi noen amerikanske selskaper har interesse av å ikke la oss få det, fortsatte han.

Ljones snakket om hvordan man måler effekt og oppmerksomhet med morgendagens løsninger, og innslaget hans bar preg av både optimisme og pessimisme for framtiden.

– Lykke til er vel egentlig det jeg vil si til dere i salen, sa han noe spøkefullt.

– Det å ha et 360 graders kundeperspektiv er en illusjon, rett og slett. Man kan ikke få vite alt.

Men han hadde noe konkret å si om måling av effekt.

– Det vi har til felles, er at vi hver dag putter penger inn i noe, og at vi ikke vet hva som kommer ut. Men vi vet at høyere dekning selger mer. Når du 100.000 mennesker, selger du dobbelt så mye som om du nådde 50.000 mennesker. Så det å ha god forståelse av dekningen din, er viktig.

Dette er derimot ingen enkel oppgave for hverken mediebyråer eller annonseplattformer i 2024. Delvis fordi det er vanskeligere å vite hvor mye oppmerksomhet man er i stand til å få.

– Det er litt verr med oppmerksomhet. Får jeg dobbelt så høy oppmerksomhet, vet jeg likevel ikke om jeg får dobbelt så mange salg.

Dette har de i Schibsted Marketplaces brukt lang tid på å forstå, blant annet i arbeidet med rapporten «Schibsted attention study report».

– Noe av det vi fant ut, er at dersom salgene skjer i et innlogget miljø, blir ting mye enklere. Men det vil fremdeles være vanskelig å få informasjon om salg som skjer i andre kanaler for å nevne noe, sa Ljones.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS