20. oktober er det tid for årets TV-aksjon. Nå mobiliseres det for å skaffe bøssebærere.
20. oktober er det tid for årets TV-aksjon. Nå mobiliseres det for å skaffe bøssebærere.

Anorak står bak kampanjen til årets TV-aksjon

Denne uken gikk startskuddet for høstens store kampanje for NRK TV-aksjonen. Pengene skal gå til Barnekreftforeningen og arbeidet de gjør med familiehus nær sykehusene.

Publisert

– Annenhver dag får et barn i Norge kreft, og hver uke blir ti barn født med hjertefeil. Når et barn blir sykt, rammes hele familien. Målet med årets aksjon er å synliggjøre og støtte det viktige arbeidet Barnekreftforeningen gjør, sier Shamaila M. Lein, markeds- og næringslivsansvarlig i NRK TV-aksjonen. 

For å klare dette, trenger de bøssebærere som kan banke på dører over hele landet og minne folk på at det er TV-aksjonen. 

Kampanjen, som går live nå, har de jobbet med denne kampanjen i mange måneder. 

I januar vant Anorak NoA oppdraget med å utvikle årets kampanje. 

Det kreative teamet, Sebastian Pandonis og Stein Simonsen, forteller om det strategiske veivalget som førte fram til kampanjelinjen «Sammen for små helter»:

 – Valget sto mellom å fokusere på barnekreftsaken eller løfte fram familiehusene som pengene skal gå til. Siden barnekreftsaken er noe alle både vet litt om og føler sterkt for, valgte vi det første, sier teamet i pressemeldingen.

De peker på at Familiehus er noe nytt og ukjent, og litt komplisert å forklare nødvendigheten av med så få ord som et godt kampanjenavn har plass til. 

– Derfor forklarer vi heller i andre deler av kampanjen hvordan pengene skal brukes og hvorfor familiehus trengs sårt.

Og her er forklaringen: Siden barn ikke kan være alene på sykehus – ofte langt hjemmefra og mange måneder om gangen – betyr det at familier som allerede har fått livet snudd på hodet også splittes, fordi en av foreldrene må reise og være hos barnet. 

Det som finnes i dag er besøksrom, men der kan man ikke bo. Familiehus gir mulighet for å holde hele flokken samlet, pauser fra alt det vonde og sårt tiltrengte glimt av normalitet. Enten det betyr å spille ludo, spise taco – eller framføre den sangen sammen med en lillebror som spiller litt piano.

Einar Film, med regissør Jens Lien, har produsert kampanjefilmen. Der møter vi en kreftsyk jente som rulles ut på gangen og forbereder seg på noe som viser seg å ikke være like skummelt og ubehagelig som de fleste andre dager. I vendepunktet spiller en gammel Karpe-klassiker en nøkkelrolle.

– De heier veldig på saken og likte idéen, så vi ble veldig glade for at de var med, sier Pandonis og Simonsen. 

– TV-aksjonen er vel Norges største dugnad, og i beste dugnadsånd er lista lang over folk som har stilt opp og strukket seg langt. Nå håper vi hele resten av Norge også blir med og går sammen for små helter, søndag 20. oktober, sier kundeansvarlig Tina Wesselsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS