Norges største er og Norges beste byrå – se oversikten her
KOM24 kårer Norges mestvinnende byrå.
– Min greie fra starten er å greie å være et kreativt byrå og et byrå som selger varene til kundene. Det er jeg veldig, veldig opptatt av.
Det sier Kjetil Try til KOM24.
For andre år på rad kårer KOM24 det mestvinnende byrået i landet og nok en gang er det TRY som stikker av prisen som det mestvinnende byrået i landet.
KOM24 har sett på de fire siste årene, og planen er at det etter hvert skal være de fem siste årene som utgjør basisen for denne oversikten.
Vi vet allerede nå at det er mange som ikke kommer til å like måten vi har løst det på og poengsystemet vårt kan helt sikkert kritiseres og det er sikkert noen som mener vi har valgt feil konkurranser å ta utgangspunkt i og eller at ulike typer byråer er med i samme kåring.
Men dette er vårt objektive forsøk på å få fram hvilke byrå som faktisk gir kundene verdi for det de gjør.
Det har alltid vært en debatt mellom kreativitet og effekt. Man hedrer kreativiteten, men hvordan vet man at den gir effekt?
– Sørg for at det virker!
Vi har tatt utgangspunkt i prisutdelingene som ble gjennomført i 2020, 2021, 2022 og 2023 og vi har bestemt oss for at det er Gullblyanten for kreativitetens skyld, ANFO Effekt for effektens del og Cannes Lions for å vise at man kan konkurrere på et internasjonalt nivå, som vi tar utgangspunkt i.
Man får ett poeng for shortlist i Cannes og diplom på ANFO Effekt og Gullblyanten, deretter er det to poeng for bronse, tre for sølv, fire for gull og fem poeng for Grand Prix.
Tvisten her er at man kan bare få poeng én gang for hver case.
Som kunde vil man jo ha et byrå som kan vise til suksess gjennom flere år for flere kunder, ikke bare på storeslem på ett case. De vil se byrå som kan levere gull år etter år.
Det er alltid den høyeste poengsummen de får pris for.
TRY ender på 135 poeng for de siste fire årene, det er hele 52 poeng mer enn i fjor.
Årsaken er god uttelling på både Gullblyanten, ANFO Effekt og i Cannes.
– Det jeg sier til nye kreatører er lag kjempefine reklamer, vær kreative, men sørg for at det virker. Ellers går vi konkurs. Det er tydelig tale, sier Try.
Når KOM24 snakker med han er den blå dressen akkurat kommet på og han er klar for å reise på årets Gullblyanten, sammen med 630 andre.
Fra TRY-huset blir de 60–70 stykker, de fleste av dem fra reklamebyrået.
Selvopptatt vås
Try sier at for han er det viktig med kreativitet som virker, for det virket veldig bra.
– Ellers blir det bare selvopptatt vås, som kanskje kan vinne noen priser, men som blir ganske uinteressant, sier han.
Han kaller det for klok kreativitet. For det må engasjere folk og det må fungere.
– Vi er avhengige av å vinne priser for å tiltrekke oss de aller flinkeste kreatørene og at det fungerer for kunden. Det er ikke så vanskelig, mener han.
Nummer to på listen i år er Anorak med 78 poeng, som til liks med TRY, har gjort det bra på alle fronter.
POL og Morgenstern er på delt tredjeplass med 66 poeng.
Der POL omtrent sto i ro og bare fikk tre poeng i fjor, etter KOM24s kriterier. Mens Morgenstern har klatret og sikkert seg 25 poeng.