MENINGER:
Spreng taket og lag rom for de store idéene!
«Jeg ønsker meg til bursdagen flere norske byråer fylt av mennesker som tror på historiefortelling, og snakker om det (fremfor tall) i lunsjen», skriver Susanne Svendsen.
I går fylte jeg 35. Tid for refleksjon og endring?
NB. Advarer om lang tekst, og skriver som jeg gjorde i starten av en ukjent bok jeg gav ut om forhold og dårlig sex i 2015; “nytes best med vin”.
Å være 35 oppleves som å være stødig nok for motgang, gi akkurat passe faen, og fortsatt være ung og våken nok for neste generasjons krav og tempo.
Jeg kom inn i kreativ bransje for 15 år siden, og skylder på internett for at jeg gikk glipp av storhetstiden. Da reklame var en kunstform som ikke bare definerte merkevarer, men også kultur. Samtidig føles det riktig å være her nå, for neste epoke.
Med et tiår bak meg som leder og gründer, har jeg lært mye om kreativ kultur, og benytter dagen til å dele litt mine tanker.
En liten påminner: Kreativ innovasjon skjer når mennesker med unike tanker samles i rom med stor takhøyde. Er du rundt personer som ikke ser visjonen eller verdien din – forlat rommet. Visjonære krefter trenger fri flyt. Ikke sitt for lenge rundt bordet med mennesker som demper din kreative stemme.
Den nye generasjonen krever handling for ord og ledelse som står for det de sier. Jeg har selv erfart ledelse hvor “god takhøyde” i praksis betyr at det er noenlunde romslig under taket så lenge du sitter pent på stolen din. Jeg tenker; spreng taket og lag rom for de store idéene! God takhøyde gir alltid høyere prisantydning.
Selv har jeg fått erfare hva som skjer når kulturen baseres på å dyrke ulike, særegne talenter i samlet prosess. Erfaring som har formet min filosofi rundt å skape kultur i toppklasse, uten å være størst.
- 30+ globale, nasjonale og regionale priser innen merkevare, reklame og kreativitet.
- 100+ vellykkede merkevareprosjekter innen energi, kultur, teknologi, finans mm.
I Apriil har vi fusjonert ulike kulturer med strategi i å samle byrået rundt unike, karaktersterke talenter, fremfor å tvinge alle inn i samme tankesett. Det ble en tid hvor dyktige kreatører jobbet med «gjørme til knærne» i et beintøft marked, og slo historisk rekord til tross.
Historisk rekord på Kuben 2023 prisutdeling, hvor ingen byrå noen gang har vunnet så mange priser på én prisutdeling.
Oscar Wilde sa: «Å definere er å begrense». Kultur og metodikk fremover må være dynamisk og fristilt, og følge menneskene som utgjør byrået. Å holde på det som fungerte i går, er å begrense morgendagen. Så, hvor er vi nå? 💡 80 % av markedsførere er trygge på hvordan de måler ROI, men bare 38 % måler både tradisjonell og digital markedsføring sammen. De ser bare halve bildet.
Og - hva kommer?
«Personlig erfaring er en ond og begrensende sirkel», sier Wilde. Og jeg vet at jeg ikke vet noe som helst, sikkert. Spesielt ikke om fremtiden. Men jeg ønsker meg til bursdagen flere norske byråer fylt av mennesker som tror på historiefortelling, og snakker om det (fremfor tall) i lunsjen. Da tenker jeg vi er et steg nærmere storhetstiden. Både i kreasjoner og økonomi.
Trettifem er et fint rom for å se fremover. Gleder meg!
———————————————-
Innlegget ble først publisert på Svendsens LinkedIn-profil og er republisert etter avtale.
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.