Andrea Brygard
Andrea Brygard

MENINGER:

Eat. Sleep. Play. Repeat.

«Tør merkevaren din å leke i sosiale medier?», spør Andrea Brygard i dette innlegget. 

Publisert

Når budsjetter går ned, må kreativiteten opp. Og den kreativiteten foregår akkurat nå i kommentarfeltet. 

Du hørte det forhåpentligvis ikke her først: Profilen din på sosiale medier er dagens visittkort. Den *nye nettsiden din, er SoMe-kontoen din. (*ikke spesielt ny lenger, keep up)

Du er proff. Du er til stede. Men er du leken? Har du en ... æh, skummelt; personlighet?

TikTok heller enn Google

Vi er alle trendy nok privat. Vi arrangerer play dates for barna og lærte verdien av leking før vi kunne prate. Vi leker med ilden eller er allerede brente barn fra litt vel mye leking i livet. Og på jobb så leker vi ikke bransjefolk, vi er.

André Bjerke sa «Mister du evnen til lek, da mister du livet.»

Så kommer broen min til fag. Gjennom noen kjente, men akk så viktige stats. For heng med meg, vi må til innsikt før vi kommer til uttak.

Over 70 % følger en merkevare med hensikt å kjøpe fra den.

60 % av oss sjekker ut et produkt på SoMe før vi handler det i butikk.

Gen Z bruker TikTok fremfor Google når de skal finne et sted å spise lunsj. 

Så hvor er du når Olivia og Lucas søker etter hamburger og helseforsikring?

Eller enda viktigere: Svarer du når Sofia spør i DM om åpningstider? Eller om tørrsjampoen inneholder benzen? 

Og hva er din respons når Noah melder at energidrikken eksploderte?

Lucas, Sofia og 40 % andre bruker nemlig mer penger på merkevarer som svarer dem.

Å leke, eller ikke leke

Dialog = merkevarebygging i 2024.

Det håper jeg heller ikke du hørte her først. Men siter meg gjerne.

Og spesielt akkurat nå. 

Kall det kommunikasjon, kall det dialog, kall det community management eller hei, kall det melk og brød.

For i 2024 må du delta, svare, reagere og respondere på det kundene dine spør deg om i sosiale medier. Ja nettopp, sosiale medier. Vær sosial.

Som merkevare må du operere på målgruppens premisser. Slitt, men sant. Og målgruppen din er ekte, personlig, muntlig og oppdatert. Så det er vel du også?

Mer (gøye) tall! 79 % forventer at en merkevare svarer innen 24 timer.

Om ikke, vil de ikke anbefale deg videre, ei heller handle fra deg neste gang. 

Ørliten tankevekker. Pause for refleksjon.

Den som intet leker, intet vinner

Vi vet at oppskriften på suksess er nettopp denne. Å møte, svare og kommunisere personlig. Kanskje til og med morsomt? Men selvsagt; opplyse og informere der det trengs. For det ene utelukker ikke det andre. 

MENY på TikTok snakkes om fordi de mestrer nettopp denne balansen.

En solid SoMe-strategi, et sett med retningslinjer og en guide for tone-of-voice legger et godt utgangspunkt for dialogføringen din. Start med å heie på andre, droppe kjærlighet rundt på plattformen og være synlig. Så vil følgerne komme.

Vi mener sterkt – og helt uflåsete – at merkevarer bør ta eierskap til noen emojies for visuell merkevarebygging. Rolig digital lovebombing, der. Sånn snill, ikke kriminell type lovebombing, da. Som folk setter pris på.

Mindre true crime, mer bygge kjærlighet i kommentarfelt-type.

Når leken er god, er all ting salg ...

Sikkert ingen spoiler, men; tør du ikke delta på målgruppens premisser, blir du fort «Merkevare». Ingen ber om «Merkevare» på SoMe. De ber om godt, relevant innhold og genuin tilstedeværelse.

Og genuine merkevarer selger. De blir snakket om.

Så jeg tør påstå at i det lange løp er dialog og tilstedeværelse lik slag på kassa.

God leking!

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS