MENINGER:
Jeg håper Narify dropper fokuset på kontroll
«Kjære Narify. Det magiske med LinkedIn, er det stikk motsatte av hva dere selger som unikt», skriver Meri Wiik.
Da jeg åpnet LinkedIn for første gang på lenge høsten 2022, fikk jeg meg en vanvittig kul overraskelse.
Kanalen var ikke lenger et sted for oppdatering ved jobbskifte, forfremmelser, stillingsutlysninger og skryt av fullførte sertifiseringer og studier. Employer branding hadde, i alle fall virket det sånn for meg, over natten fått en egen kanal å boltre seg i.
En slags himmel for coorporate der ansatte kunne være seg selv på jobb og tiltrekke talent og kunder åpenbarte seg for mine øyne.
Etter litt liking og klikk fant jeg finurlige arresteringer av arbeidslivets fallgruver. Deling av det som gikk i dass og observasjoner for bedre kultur på arbeidsplassen. Sosiale medier for B2B var endelig et annet sted enn Insta. Jippi!
Endelig kan vi bruke de med ekspertisen til å hove inn kunder. Ved å la dem være seg selv!
Nei. Det er ikke mangel på regler og systemet for kontroll av dine ansatte som gjør at du ikke får nok ut av LinkedIn. Kontroll gjør ikke LinkedIn bra. Ikke gå i fellen av å lage strenge regelverk for å kontrollere dine ansatte på LinkedIn.
Jeg har erfart det motsatte. Og det virker som skibrenner på ribbesvor. Det blir sprøtt. På den gode måten du vil oppleve igjen.
Og sånn til slutt, et spørsmål og en disclaimer:
Spørsmål: Hvem er disse selskapene som har mistet kontroll over sine ansatte? Dette har jeg faktisk aldri hørt om, selv om jeg vil påstå at jeg er en av relativt få «inhousere» som bruker LinkedIn aktivt og fritt i Norge.
Disclaimer: Jeg gratulerer på forhånd hvis jeg tar tutende feil, og dere sitter på hver deres Yacht i Monaco neste sommer. Og håper Narify dropper fokuset på kontroll, men heller fokuserer på inspirasjon.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.