Hågen Pettersen viser stolt fram Atyps nye lokaler.

Atyp har flyttet inn i nye lokaler: – Kunne ikke ha gjort dette for fem år siden

– Dette er et stort løft for oss.

Publisert Sist oppdatert

– Vi hadde ikke kunnet lage dette huset for fem år siden.

Det sier Atyp-sjef Hågen Pettersen, til KOM24.

Han viser oss stolt rundt i de nye lokalene til Atyp, som de flyttet inn i, rett før sommerferien.

Skreddersydde lokaler

Her har de fått skreddersydde lokaler, der alt er samlet på ett plan.

De 28 ansatte i byrået er spredd utover og de har fått på plass nye møterom, teamrom, klipperom, lydstudio og stillerom. 

– Vi har tegnet det fra bunn i forhold til hva vi tenker skal til for å levere på en sømløs arbeidsplass, forklarer Pettersen.

Han sier at miljøfotavtrykket er viktig for kundene og Eidsiva, som er en ny kunde de har sikret seg, har hatt i kriteriene hvordan Atyp legger til rette for produksjoner med minst mulig miljøavtrykk.

En av de er å legge vekt på møterom for fjernmøter og klipperom som er tilrettelagt slik at kunden ikke trenger å reise helt til Oslo for å få med seg prosessen.

– Dette er et stort løft for oss, sier han.

Pettersen sier at livet i Atyp, høsten 2024, er veldig optimistisk og peker på at de har hentet inn tre større kunder de siste halvåret og sier at mange er nysgjerrige på dem og inviterer dem inn i presentasjoner. 

– For å vinne tre har vi vært med på mye mer og, som man da ikke nødvendigvis vinner og ting man ikke har hatt mulighet til å delta på før, blir man nå invitert inn i. Så produktets livssyklus ser ut til å fungere for oss, mener han.

Men selv om livet ser lyst ut Atyp nå, var fjoråret betraktelig mer krevende.

– Blir ikke noe jubelår

Inntektene stupte og byrået endte med et lite underskudd.

Som Pettersen har forklart KOM24 før, kom det hele brått på.

– Når man ikke vet om det, så sitter man og avventer. For oss er ikke første kvartal der det skjer mest, så da sitter man og venter litt. Men når man oppdager da at her er det helt stilt i markedet, så må man se hva man kan gjøre med det, sier han. 

Atyp valgte å fortsette å være offensive og synlige i markedet, samtidig som at de måtte ta innover seg at i en nedgangskonjunktur så kommer det et paradigmeskifte hva gjelder bruk av ny teknologi, krav til kvalitet raskt levert, som de måtte identifisere hvordan de skulle håndtere og investere i. 

– Så det var et utfordrende år, men og et spennende år om man velger å se muligheter, sier han.

Det var særlig de første fem månedene av 2023 som var krevende og han forteller at de tjente penger de siste sju månedene av året. 

I 2024 har de økt inntektene litt igjen, men han peker på at de flytter inn i nye lokaler og implementerer ny teknologi.

Pettersen sier de har gjort store investeringer i måte den drifter på.

– Alt vi foretar oss nå er på en helt annet techplattform enn tidligere. Det er nødvendig for å ta ut effektivitetsgevinster, sier han og forteller at alt er i skyen nå.

– Vi er et helt anna hus når kommer til remote, sier han.

– Så vi tenker ikke at dette blir jubelåret. Vi klargjør oss for 2025, sier han.

Erstatter ikke de som slutter

Målet er å øke omsetningen med ti prosent og gå i pluss i år, men om det blir minus kommer styret til å akseptere det, sier han. 

Ved halvgått 2024 låg de i break-even.

– Og siste halvår er alltid mer travelt enn første halvår, peker han på og viser til at de blant annet har vunnet kunder som skal aktiviseres nå i høst. 

Men selv om de håper på å øke omsetningen, blir de stadig færre ansatte i byrået. Bare i løpet av året har tre ansatte sluttet for å finne seg andre ting å gjøre på og nå er de 28 ansatte.

Ingen blir erstattet for tiden.

– Det har ikke vært arbeidsmengde til det, peker han på og legger til:

– Vi er forsiktige med å ansette når man ikke vet hvor produktiv man kan bli med den arbeidsstokken man har, sier han.

Samtidig må de ha spesialister til å håndtere teknologi og idésterke folk for å kreere ideer og man må ha hoder til strategi.

– Man trenger mange hoder og der har vi alle hodene vi trenger, så kunne man ønsket seg enda flere i dybden. Jeg ser ikke for meg mindre bredde, vi er et fullservice reklame- og mediebyrå. Da må ha de man har nå.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS