Tidligere håndballproff blir rådgiver: – Utrolig sterkt tema
Karoline Olsen går fra toppidrett til kommunikasjon i Barnekreftforeningen, hvor hun får ansvaret for å lede organisasjonens arbeid med sosiale medier og TV-aksjonen.
Karoline Olsen har nylig tiltrådt stillingen som Rådgiver Markedskommunikasjon i Barnekreftforeningen.
I sin nye rolle vil hun hovedsakelig ha ansvar for å administrere og produsere innhold for sosiale medier, samt samarbeide tett med TV-aksjonen og utvikle et profilkonsept som skal lanseres i oktober.
– Jeg er så takknemlig for denne muligheten, sier Olsen, som ble kontaktet direkte av Barnekreftforeningen angående stillingen. Hun trekker fram muligheten til å jobbe 100 prosent med kommunikasjon og sosiale medier, samt foreningens viktige formål, som hovedmotivasjon for å takke ja til jobben.
Rørende og utfordrende
Olsen ser fram til å fordype seg i kommunikasjonsfeltet på heltid og utvikle seg videre innenfor området. Innholdet som skal formidles er veldig variert, noe hun synes er spennende.
– Temaet barnekreft er et utrolig sterkt tema, og det å formidle andres historier kan jeg se for meg at blir både rørende og utfordrende, sier hun.
Allerede har hun lært at folk er utrolig gode til å se det positive i selv de vanskeligste omstendigheter, og det er virkelig inspirerende, forteller hun.
– Det er heller ingen hemmelighet at det blir spennende å få ta del i nok en TV-aksjon. Det blir høyt tempo og mye som skjer i månedene etter sommerferien og fram mot 20. oktober.
I tiden fremover vil Barnekreftforeningen fokusere på å formidle aktiviteter, tilbud og informasjon til sine medlemmer. Samtidig ønsker de å spre kunnskap om viktigheten av forskning på barnekreft, dele rørende historier og fortelle om fine initiativer for å inspirere flere til å støtte deres viktige arbeid.
– Dette vil vi gjøre på en respektfull måte, samtidig som vi også prøver nye ting for å engasjere enda mer og skape oppmerksomhet rundt saken.
Med TV-aksjonen i oktober vil mye av foreningens innhold fram til da være knyttet opp mot dette arrangementet, med fokus på å skape oppmerksomhet rundt aksjonen og de planlagte familiehusene som Barnekreftforeningen skal få etablert.
Fleksibel på SoMe-feltet
Tidligere var Olsen profesjonell håndballspiller i sju år i Vipers Kristiansand. Det siste halvannet året, jobbet hun også i markedsavdelingen med sosiale medier, presse og partnere.
– Det var her jeg innså at kanskje sosiale medier og marked kunne være en retning for meg. Da jeg måtte legge opp som håndballspiller i 2022 grunnet skade, trengte jeg litt avstand fra idretten og fikk brukt utdannelsen min som sosionom.
Olsen jobbet da et år på barnevernsbolig og seks måneder på et flyktningmottak for barn. Siden det har hun også vært innom både TV-aksjonen, Right To Play og Norsk Tipping for å jobbe med sosiale medier som konsulent.
– Fra den siste tiden i Vipers tar jeg først og fremst med meg erfaringen om at det å hoppe inn i noe fremmed kan gå helt fint hvis man er motivert, nysgjerrig og læringsvillig.
Etter å ha jobbet med sosiale medier for flere organisasjoner og bedrifter med ulik tematikk og målgruppe vil Olsen si at hun er blitt ganske fleksibel på SoMe-feltet.
– Den erfaringen tror jeg vil komme godt med hos Barnekreftforeningen hvor man lager innhold om nok så forskjellige kategorier fra forskningsnyheter til personlige historier.
Fra toppidrettslivet tar hun med seg målbevissthet, struktur, ønske om utvikling og evnen til å være en god lagspiller.
– Det er så gøy å være i gang, og jeg gleder meg virkelig til å se hva vi kan få til det kommende året i Barnekreftforeningen, avslutter Olsen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no