
Ble LinkedIn-stemme for mange i bransjen: – Noen dager vil jeg slette hele profilen
Cecilie S. Alstad gikk fra å være redd for å bli sett – til å bli sett av hundretusener på LinkedIn.
(Edderkoppen scene, Oslo): – En av sju vil heller dø enn å snakke foran en forsamling. Jeg er en av dem. Likevel står jeg her, sa Cecilie S. Alstad fra scenen på Linkiaden.
Hun har sosial angst, små barn og fulltidsjobb – men når tusenvis på LinkedIn. På Linkiaden delte hun sine beste råd for å komme over publiseringsterskelen.
– Dette er veldig hyggelig, men også … veldig skummelt, sa hun til de 350 deltakerne.
Senior kommunikasjonsrådgiver i Lånekassen, Alstad, fortalte om sin reise inn i LinkedIn-universet – fra en frynsete første post uten likes til innlegg som i dag når titusener.
En dårlig start – og et vendepunkt
Det startet klønete, fortalte Alstad:
– Jeg videredelte en kvinnedags-post fra jobben. Den fikk null likes. Andre forsøk fikk fem. Tredje gang delte jeg noe faglig – og fikk tusenvis av visninger.
Da forsto hun at kombinasjonen av faglig engasjement og personlige erfaringer fungerte. Likevel mener hun det er frykten som stopper de fleste.
– Det er egentlig ikke så skummelt å publisere på LinkedIn. Men mange kjenner på janteloven og bedragersyndromet. Jeg også. Noen dager har jeg bare lyst til å slette hele profilen.
– Hils på Kaja Blink
For å gjøre terskelen lavere, har Alstad utviklet noen strategier.
– Start i det små. Kommenter hos andre. Det er mindre skummelt.
Hun har også alliert seg med kolleger hun stoler på, som gir ærlige tilbakemeldinger. Og så har hun laget et alter ego:
– Beyoncé hadde Sasha Fierce. Jeg har Kaja Blink. Hun er uredd, ekstremt ekstrovert og gir fullstendig faen. Hun deler det hun vil – og treffer alltid blink.
Tidsklemma er en vanlig unnskyldning, men Alstad mener det handler om prioritering.
– Jeg bor i blokk, slipper snømåking og beising. Der finner jeg min tid. Eller på bussen – ikke ideelt for en med angst, men perfekt LinkedIn-tid.
Innlegget som virkelig skjøt fart, kom tre år etter den første posten. Da delte hun historien om å bli ansatt mens hun var høygravid og ikke kunne begynne i jobben med en gang.
– Det fikk over 200 000 eksponeringer. Det traff noe. Det var en litt annen måte å si «ny jobb» på.
Siden har hun skrevet om fag, kommunikasjon, angst og småbarnsliv.
– Jeg har fått faglige venner, nytt nettverk, fagkunnskap og masse input. Og mindre angst. Ikke at det var målet – men det har vært en bonus.
Men det viktigste, sier hun, er tilbakemeldingene.
– Det å få høre at noen har hatt nytte av det jeg har skrevet, gjør all angsten verdt det.
– Ikke alle kommer til å heie på deg
Til tross for synlig suksess, er ikke angsten borte.
– Jeg får publiseringsvegring hele tiden. Janteloven og bedragersyndromet lever i beste velgående. Noen dager har jeg lyst til å slette alt.
Da spurte hun LinkedIn-profilen Fredrik Fornes:
– Jeg skrev: «Føler du på bedragersyndrom av og til? Spør for en venn.» Han svarte: «Hahahaha. Ja.»
Og det svarte de andre LinkedIn-ekspertene hun spurte også.
– Ikke alle kommer til å heie på deg. Kanskje synes arbeidsgiveren du er for mye. Kanskje tenker en kollega at du er besserwisser. Kanskje kjenner en bekjent at du stikker deg litt for mye fram.
– Men det er du ikke. Du har bare lyst til å snakke fag. Og da må du spørre deg selv: Er du i dette forholdet for deg selv – eller for noen andre?
Hun avsluttet med et slags løfte – og en oppfordring til kommunikasjonsfolket i salen:
– Du må jobbe for det. Som i et forhold. Invester tid, svette, kjærlighet og tårer.
Og så:
– Du kommer ikke til å dø. Men du er nødt til å prioritere tiden din godt. Du må dele det du faktisk bryr deg om. Finn en hånd å holde i. Du har alt å vinne på en god strategi.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no