Navneforvirring etter Schibsted-splitten
Schibsted-splittelsen har skapt stor forvirring – både i mediene og i selskapene selv.
Den historiske oppdelingen av Schibsted-konsernet har ført til en del navneforvirring i den siste tiden.
Tirsdagens kunngjøring om kraftige kostnadskutt og nedbemanning i Schibsted Marketplaces ble i flere medieoppslag omtalt som tiltak fra «Schibsted», noe som antyder at det er den tidligere medieavdelingen som blir rammet.
Kommunikasjonssjef Bjørn-Martin Bache Nordby i Schibsted Media påpeker at dette ikke er tilfellet.
Skiller tydelig mellom selskapene
– Dagens annonsering fra Schibsted Marketplaces om at de vil gjennomføre kostnadskutt og redusere arbeidsstyrken med rundt 250 stillinger har skapt noe forvirring knyttet til medievirksomheten vår. For å klargjøre: Dette vil ikke påvirke Schibsted Media, sier Nordby.
Han minner om at Schibsted som konsern ble delt i to separate selskaper 7. juni i år, da Schibsteds medievirksomhet ble et selvstendig og rendyrket medieselskap heleid av Tinius-stiftelsen.
– De to selskapene, Schibsted Media og Schibsted Marketplaces, eksisterer nå hver for seg, og strukturelle og finansielle grep som tas i det ene selskapet påvirker altså ikke det andre, understreker kommunikasjonssjefen.
Deler merkenavnet i en overgangsperiode
En ytterligere kilde til forvirring er at begge de to nyskilte selskapene foreløpig bærer «Schibsted»-navnet.
– Etter splitten eier Schibsted Media merkevaren Schibsted. Imidlertid, i en overgangsperiode, vil Schibsted-merkevaren også bli brukt av Schibsted Marketplaces inntil en ny merkevare lanseres før utgangen av året.
En av de viktigste grunnene til dette er at Schibsted ASA forblir det juridiske navnet på det børsnoterte selskapet og aksjene dets inntil et nytt navn og merkevare er lansert.
– Vi har forståelse for at det kan oppstå uklarheter i denne overgangsperioden der vi deler merkevarenavnet, avslutter han.
Ikke første gang det har blitt bråk
Dette er ikke første gang det har oppstått forvirring rundt navnebruken etter oppdelingen av Schibsted-konsernet.
Dagene rundt kunngjøringen av den nye konsernledelsen i Schibsted Media i februar, feilrapporterte både Dagbladet og TV 2 at Siv Juvik Tveitnes skulle overta som konsernsjef for hele Schibsted ASA etter Kristin Skogen Lund.
De to mediehusene måtte i etterkant korrigere sakene sine.
Som Tveitnes selv presiserte overfor Medier24, har hun ikke tatt over Skogen Lunds jobb, men blir konsernsjef for det nye rendyrkede medieselskapet Schibsted Media.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no