SAS lanserer helt ny kommunikasjonsplattform: – Nå begynner en helt ny tid
– For våre kunder og internt begynner nå en ny tid, sier SAS sin kommunikasjonsdirektør til KOM24. I dag lanserer de en helt ny merkevareplattform.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Dette er det første konseptet vårt siden 2014, da vi lanserte We are travellers. Det er et konsept som har fungert bra, men nå har det vært to år med store utfordringer med pandemi og alle fly på bakken. Det har gjort at omverdenen har forandret seg, også målgruppen vår, sier Karin Nyman, kommunikasjonsdirektør i SAS til KOM24.
Hun sier at de har brukt den siste tiden på å se over hele merkevareplattformen sin og på mandag morgen klokken sju lanserte de ny merkevareplattform, fornyet identitet og et nytt kommunikasjonskonsept over hele Skandinavia.
– Man skal ikke kunne gå glipp av den, sier hun og ler.
Det nye konseptet deres heter Journeys That Matter.
Tanken er å transformere uttrykket til SAS til noe som passer i samtiden og skal holde over tid.
Derfor er det skandinaviske og holdbarhet to elementer som skal gå igjen i årene framover.
– Vi er veldig stolte over vår skandinaviske arv. Men det er og sånn at skandinaver lengter ut i verden og deres reiser vil vi og skildre og vise, sier hun.
Den primære målgruppen er forretningsreisende, men og fritidsreisende og at SAS er der for dem.
– Alle reiser du tar er viktige for folk, uansett, sier Jenny Kaiser i NoA-byrået Åkestam Holst som også denne gangen står bak konseptet på oppdrag fra SAS.
– Det var med stor nervøsitet vi tok på oss oppdraget, sier hun.
NoA-byråene Bold og BKRY har og vært med på jobben.
– Markedsføring har alltid vært viktig for SAS og kommer til å fortsette å være det. Nå i neste fase i utviklingen er kommunikasjon viktig, da må man eie sitt eget narrativ, sier hun.
Det er et arbeid de har jobbet med i mange år.
Begge kvinnene sier at dette er en av de største kampanjene SAS noen gang har lansert og man kommer til å se den på TV, kino, sosiale medier og i de skandinaviske hovedstedene.
– Vi kommer til å synes på et sett som det er lenge siden SAS har gjort, sier Nyman som sier det er godt å få den store gode starten.
Det har vært en svært turbulent sommer for SAS. Selskapet fikk et tap på 1,9 milliarder svenske kroner i tredje kvartal. Tapet skyldes i stor grad pilotstreiken, som kostet selskapet 1,4 milliarder svenske kroner.
I kjølvannet av koronapandemien har store deler av flyindustrien slitt med å gjenoppbygge virksomheten. For SAS sin del har det medført at de måtte kutte 4.000 flyginger av totalt 75.000 på årets sommerprogram. Så kom streiken.
SAS Scandinavias pilotforeninger streiket mellom 4. og 19. juli. Rundt 4.000 fly ble innstilt, og flere enn 380.000 passasjerer ble berørt av streiken.
– Hvor vanskelig er det å lansere en ny kommunikasjonsplattform etter en slik sommer dere har hatt?
– Streik er ødeleggende for varemerket. Vi må sikre at vi leverer, at kundene kommer seg av gårde som de skal og at vi har et bra servicenivå og produkt. Dette er en kampanje som bygger varemerke. Vi har en lang historie og sterk kjærlighet til varemerket i Skandinavia som det er få selskap som har. Det er noe som forplikter, derfor er det moro at vi nå kan få snakke om de reisendes betydning, sier Nyman.
Hun mener verden har endret seg og at flyet nå har en plass i livene våre og peker på at før pandemien var blant annet flyskamdebatten stor i Norge. Hun mener det har forandret seg underveis i pandemien
– Vårt varemerkeløfte er at vi gjør reisen så bra som den gjør. Det er det filmen handler om. Flyet er viktig, men det er og kjempeviktig at vi er med og transformerer flyet. Vi skal være med og lede utviklingen til holdbare fly, sier hun og peker blant annet på forrige ukes nyhet om elfly.
– Hvor viktig er denne nylanseringen for framtiden til SAS?
– For våre kunder og internt begynner nå en ny tid. Det har vært en tøff tid, men nå er vi gjennom det og nå er vi på vei en plass, det viktig at vi får manifestert det. Vi skal leve med dette konseptet i lang tid og vise de reisende betydning. kan ta det ut på mange sett.
Man hadde en sniklansering for de ansatte i flyselskapet på torsdag kveld og ifølge de to kvinnene var mottakelsen god.
– Det var en enorm glede og stolthet for varemerket og det er kjekt at SAS er tilbake.
– Vi er glade og stolte over å være med på reisen med et av Skandinavias mest ikoniske varemerker, sier Kaiser i Åkestam Holst.