MENINGER:
Åpenbart for oss – men ikke for alle
«Da meldingen fant veien til VGs redaksjon, begynte snøballen å rulle», skriver pressesjefen i SAS om hvorfor de dropper Freia-produkter.
Nei, vi kan ikke fly Ukrainske krigsofre i SAS’ hospitalfly hver uke og samtidig selge sjokolade fra de som finansierer den selvsamme krigen de evakueres fra. Åpenbart for oss – men ikke for alle.
Mondelez er en internasjonal gigant som betaler milliarder i skatt til Russland og som står på Ukrainas offisielle liste «International War Sponsors». Og nettopp det var SAS’ utgangspunkt. Etter grundig gjennomgang av hele listen da den ble kjent, var kun Mondelez blant våre leverandører.
Følgelig gikk det ut internmelding at produkter fra Marabou og Freia skulle erstattes. Da meldingen fant veien til VGs redaksjon, begynte snøballen å rulle og overskriftene haglet både i Sverige og her hjemme.
Det interessante er at debatten i Sverige faktisk handler om storkapital, hvem som finansierer krigen, eierskap og et stadig økende krav om boikott av Marabou (Les: eier Mondelez).
I Norge ble det nærmest en diskusjon om du var for eller imot Kvikk Lunsj.
Jeg stusser over at ikke flere landsmenn, inkludert Freia-ansatte, ikke retter sin indignasjon mot Mondelez. Som Stig Arild Pettersen skrev i Bergens Tidende denne uken:
«Melkesjokolade og Kvikklunsj føles kanskje erkenorsk, men Freia har vært amerikansk i mer enn 30 år. Mondelez eier slike nasjonale merkevarer over hele verden, fordi de vet at folk liker å føle nærhet til søtsakene de stapper i seg. Svenskene har like sterke følelser for sin Marabou som vi nordmenn har for Freia. Begge er eid av Mondelez … I Oslo frykter et par hundre ansatte ved Freia-fabrikken for jobbene sine dersom boikotten brer om seg. Det er fullt forståelig. Men også disse burde legge press på sine amerikanske eiere.»
Og ja, det hadde vært vanskeligere for SAS om Airbus, som leverer flyene våre, var på Ukrainas liste. Men nå står de ikke der – Mondelez gjør.
Og det kan ikke være slik, at fordi man ikke kan gjøre alt, så kan man ikke gjøre noe. Torsdagens melding fra Mondelez at de ønsker å skille ut den russiske virksomheten, er et tegn på at samlet internasjonalt press virker.
Kort oppsummert: Dette handler hverken om Freia eller Kvikk Lunsj. Og SAS har ikke gjort dette som et lettvint PR-stunt. Vi erfarer tvert om hver eneste uke gjennom Medical Evacuation-flygningene våre med ukrainske skadde og kritisk syke, som skal til sykehus rundt om i Europa, at dette er blodig alvor – bokstavelig talt.
Bildet er fra innsiden av SAS’ hospitalfly, på befaring sammen med Forsvaret og Helse- og omsorgsdepartementet som er vår oppdragsgiver.
———————————————-
Innlegget ble først postet på pressesjefens private Facebook-konto, og er gjengitt med tillatelse.
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.