Fra venstre: Tom Rosenvinge (Golfforbundet), Håkon Bjercke (Tennis- og padelforbundet) og Kjetil Hildeskor (Friidrettsforbundet)

Forbundene forteller: Slik opplever de sponsor-hverdagen

Hva betyr større og mer kjente profiler for de ulike idrettenes attraktivitet på sponsormarkedet? KOM24 har tatt en spørrerunde.

Publisert

Den siste tiden har både Skiforbundet, Fotballforbundet og Friidrettsforbundet mistet store sponsorer.

Når det gjelder Skiforbundet har flere, deriblant Adressa-kommentator Birger Løfaldli, pekt på mangelen på store profiler som en av årsakene til krisen.

Han mener også at Norge de siste årene har fått store profiler i andre idretter som er mer populære på verdensbasis.

– Egen merkevare er avgjørende

Innen golf har Viktor Hovland levert flere gode prestasjoner de siste årene. Kommunikasjonssjef i Norges Golfforbund, Tom Rosenvinge, sier derimot at de ikke merker spesielt mye mer interesse på grunn av det.

– Vi opplever en grad av økt interesse, men ikke i en slik grad at det synes på bunnlinjen. Vi har ikke eierskap til de profesjonelle utøverne, og følgelig kan vi heller ikke utnytte den økte populariteten enkeltutøvere genererer, sier Rosenvinge.

Forbundet har blant annet navn som Verisure, Tryg, Strawberry og Felleskjøpet på sin liste over sponsorer.

– Golfforbundet opplever ingen umiddelbar effekt av økt oppmerksomhet. Det skyldes først og fremst at inntekter fra samarbeidspartnere ikke er knyttet opp mot verken utøvere eller konkurransestruktur. Vi har aldri kunnet konkurrere mot de store TV-idrettene i Norge, og har i stedet laget en struktur som utnytter volumet i medlemsmassen vår, sier Rosenvinge.

Historisk har markedsrelatert inntekt utgjort en svært liten del av forbundets samlede inntekter, opplyser han.

Rosenvinge sier også at til tross for at det er mye penger i internasjonal golf, er det tøft å klare seg økonomisk med mindre man er blant de beste i verden. 

– Å skape egen merkevare som utøver er avgjørende, og vi både anbefaler og bistår utøvere i dette arbeidet. Sosiale medier er en naturlig del av en slik pakke.

Trange tider

Håkon Bjercke er markedssjef i tennisforbundet, som representerer tennis og padel. Om situasjonen generelt for deres del, sier han følgende:

– Mange sier at sponsormarkedet for sport er trått om dagen, og jeg opplever at dette gjelder generelt for alle idretter. Når det gjelder tennis og padel er det en del interesse for begge. «Produktene» vi tilbyr må tilpasses individuelt per sponsor eller bedrift, sier Bjercke.

Casper Ruud har de siste årene vært i verdenstoppen i tennis, noe de har merket i forbundet.

– Det er klart at han har skapt inspirasjon og en oppsving i interessen for tennis. På de siste fem årene har forbundet vokst med 38 % i medlemsmasse, sier han.

Han mener derimot det er vanskelig å si om det har blitt enklere å skaffe sponsorer.

– I tennis og golf er det jo slik at når utøvere blir profesjonelle, så opererer de på egen hånd eller i team som er selvdrevne og som har full frihet til å skaffe egne sponsorinntekter. Det er altså ikke som i ski, der Skiforbundet «eier» sine utøvere hele tiden – både i konkurranse og på trening.

I tennis har forbundet kun tilgang til de profesjonelle utøverne i landslagssammenheng. Det vil si to til tre uker i året med Davis Cup og Billie Jean King Cup for damer. 

– Når det er sagt, har vi god kontakt med våre utøvere og kan sparre med dem når de gjelder sponsorer og synergier mellom deres og vårt arbeid. 

Dessuten vil all interesse rundt Casper Ruud og tennis være positivt for forbundet, legger han til.

– Dette jobber vi med å kapitalisere på sponsormessig, for eksempel med juniorlandslag, Tennis Kids-konseptet og diverse turneringskonsepter.

Bjercke sier at utøverne selv har et ansvar for å promotere seg selv og sporten deres. Men når de har arrangementer i Norge, ber de dem ofte om hjelp til å promotere det.

Friidrett

Nylig kom nyheten om at Friidrettsforbundet mister en av hovedsponsorene sine. Forsikringsselskapet Gjensidige valgte å avslutte samarbeidet etter sju år.

Til tross for dette svarer generalsekretær i Friidrettsforbundet, Kjetil Hildeskor, at det går bra på sponsorsiden om dagen.

Innen friidrett har utøvere som Jakob Ingebrigtsen og Karsten Warholm utmerket seg de siste årene. Hildeskor er tydelig på at det har hatt stor betydning for deres evne til å tiltrekke sponsorer.

– I hvilken grad oppfordrer dere utøverne til å være aktive i sosiale medier eller andre kanaler? 

– Mitt inntrykk at mange er ganske beviste på dette. Vi har også en egen sosiale medier-ansvarlig som kan bidra, sier Hildeskor.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS