Fra venstre: Martin Hagen, Hanna Graversen, Lone Moa og Iren Hope.

Byråene deler: Dette er de viktigste trendene innenfor content marketing

– Stadig flere ønsker innholdet sitt produsert av KI.

Publisert

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring som det heter på norsk, er blitt svært populært blant flere merkevarer.

Vi spurte noen byråer som jobber på feltet om de viktigste trendene de ser akkurat nå.

Kunstig intelligens

Lone Moa, fagleder innenfor SEO og innhold i Synlighet, sier at ulike bransjer prioriterer ulike ting. Likevel går det an å peke på noen trender.

– Hvis vi skal peke på én konkret trend i år som gjelder for cirka alle, så må det kanskje være hvordan innholdet i større grad vinkles og styres etter produksjonseffektivitet og målrettet distribusjon. 

– Eller for å si det på en annen måte: Stadig flere ønsker innholdet sitt produsert av KI, fordi det er effektivt, og de ønsker å distribuere innholdet gjennom flere ulike, strategiske løp, fordi det er målrettet og relativt lett å følge effekten av. I tillegg ser vi tendensen til at mange spesialtilpasser innholdet sitt for langt flere kanaler. Dette resulterer i innhold som er relativt lett og billig å lage, men som samtidig kommer raskt til poenget og evner å underholde målgruppen.

Moa mener innholdsmarkedsføring passer bra for flere ulike aktører. Hun mener at alle som er åpne for å la seg inspirere eller underholde av gode historier er i målgruppen for god innholdsmarkedsføring.

– Hvis du sitter på Tik Tok, så konsumerer du for eksempel en god del innhold. Men det gjør du også om du leser trykte magasiner og aviser. Dagens innholdsmarkedsføring må derfor utformes etter interesser, behov og utfordringer blant kjøpegruppen, sammen med mediekanalenes muligheter og begrensninger. Da vil innholdsmarkedsføringen fungere for dem du lager den for, rett og slett.

Personlig og autentisk

Hos byrået Digital Opptur peker de på flere forskjellige sider av innholdsmarkedsføring som trender nå.

Innenfor B2B-segmentet peker pilene oppover for innhold som fronter mennesker fremfor produkt. Det beste innholdet er gjerne historier som bygger felleskap ved å knytte bedriften til en kunde, samarbeidspartner eller hjertesak, mener Iren Hope, som er seniorrådgiver i byrået. 

– Personlig merkevarebygging er en trend, spesielt på LinkedIn. Kundene ønsker ofte hjelp til å holde innholdsproduksjonen gående, finne interessante vinklinger og å få økt synlighet. Flere ønsker også å jobbe spesifikt med employer branding, sier Hope.

Bedrifter som er flinke til å dele ekte og positive historier, opplever gjerne at de ansatte blir mer engasjerte. Når stolte kolleger ser at arbeidsplassen deres blir fremstilt på en måte de faktisk kan kjenne seg igjen i, blir innholdet mer likt og delt, legger hun til.

– Bilder av mennesker som man kjenner igjen, funker bra. Vi ser det ikke minst på klesbutikker hvor de ansatte er modellene, i stedet for å bruke leverandørbilder. De som gjør personlig merkevarebygging på denne måten, trenger å bruke logo engang for å bli kjent igjen som avsender, sier Hanna Graversen, som er teamleder i Digital Opptur

Rådgiver for sosiale medier, Martin Hagen, legger vekt på autentisitet i innholdet.

Han trekker også fram SEO som svært viktig.

– Folk vil heller se en rask video om hvordan de bytter et bildekk enn å lese en hel artikkel om det. Da er det viktig for bedrifter å være på ballen, slik at det er deres guide søkerne får opp. Foreløpig er det gjerne de under 35 som benytter seg mest av sosiale medier som søkemotor, men som tiden alltid viser, kaster de eldre seg på toget etter hvert. Derfor er det ekstra viktig å bygge grunnlaget nå.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS