– Å lykkes med synlighet krever nye teknikker
Smood Social jobber aktivt med søkemotoroptimalisering i sosiale medier for sine kunder. Trine Therese Slagnes tok med seg sine viktigste erfaringer og læringer til Social Media Days.
(VIPPA, OSLO): Markedsføring i sosiale medier har endret seg radikalt de siste årene.
Å følge trender og kjøpe annonser er ikke lenger nok for å bli funnet av potensielle kunder. Nå handler det like mye om å jobbe med søkemotoroptimalisering av innholdet.
Dette var hovedbudskapet fra Trine Therese Slagnes i Smood Social da hun talte på den årlige Social Media Days-konferansen mandag.
Over 40 prosent
Med åtte års erfaring fra bransjen har Slagnes sett en tydelig endring i måten folk søker etter informasjon på.
Stadig flere, spesielt i den unge generasjonen, foretrekker nemlig å lete etter det de trenger direkte i sosiale medier som TikTok og YouTube fremfor å bruke tradisjonelle søkemotorer som Google.
Over 40 prosent av den såkalte Gen Z-en oppgir at de gjør det.
– Sosiale medier er i ferd med å bli folks første stoppested når de leter etter ny informasjon, produkter eller tjenester. Derfor er det avgjørende for markedsførere å være synlige på disse plattformene med både betalt og organisk innhold, forklarte Slagnes.
Ny tilnærming
Hun la fram konkrete trinn for å lykkes med å bli funnet i den nye «SoMe-SEO»-trenden:
Først må man kartlegge hvilke søkeord, når og i hvilken kontekst ens målgruppe bruker dem. Så må man lage et årshjul med disse nøkkelordene, kampanjer og merkedager slik at man er klar med riktig innhold til rett tid.
Videre er det avgjørende å optimalisere egen SoMe-profil med søkeord i navn, bio og annen synlig informasjon, samt legge til rette for engasjement.
Deretter må selve alt innhold i de sosiale kanalene integrere nøkkelordene – i tekster, hashtags, videotitler og annen teksting.
Til slutt er det viktig å måle effekten kontinuerlig for å justere og forbedre basert på innsikt om hva målgruppen faktisk responderer på.
– Å bli funnet i de sosiale mediene krever en helt annen tilnærming enn tidligere. 15 prosent av søkene som gjøres har ingen gjort før, så man må være oppdatert på varige trender og naturlige måter folk søker på over tid – ikke bare kortsiktige oppblussinger, påpekte Slagnes.
Hun understreket også at selv med perfekt SEO-optimalisering hjelper det lite hvis ikke det underliggende innholdet holder høy kvalitet og evner å engasjere publikum.
– Brukerne bruker stadig flere kilder for å kvalitetssikre informasjon de finner. Derfor må man skape innhold som gir virkelige svar på de riktige spørsmålene de stiller seg, avsluttet Slagnes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no