MENINGER:
Bedrifter søker folk som ikke finnes
«Ikke tro at det å love «Sentrale lokaler», «God kaffe» og «Bordtennisbord» veier opp for at du søker etter Superman på steroider», skriver Daniel Theodor Hjertvik Henriksen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Hvorfor florerer det stadig flere stillingsbeskrivelser som søker etter folk som ikke finnes?
Bedrifter som koker sammen stillingsannonser med flere punkter enn de mest avanserte matoppskrifter, viser bare mangel på innsikten i hvor komplekse ulike fagområder faktisk er.
Mange som ikke jobber innenfor eksempelvis markedsføring kan fort tenke: «alle kan jo markedsføring, det er lett». Med andre ord faller de rett inn i Dunning Kruger Effekten. Altså en person som tror hen vet alt om en ting, men har egentlig ikke skrapet overflaten av kompleksiteten engang.
Det som fort kan skje er da at de ansvarlige for utformingen av innholdet i stillingsbeskrivelser har hørt en rekke flotte og fine «buzz-ord» innenfor markedsføring, og lager deretter den ene fete smørbrødlista etter den andre.
«Du skal ha ansvar for SEO, Google Ads, CRO, Analytics, CRM, CMS, Programmering, Design, Facebook, LinkedIn, Instagram, Blogg + mer. I tillegg har du ansvar for at nye salg kommer inn hver dag OG du skal bistå med administrative oppgaver.»
Tror du jeg overdriver? Nei, dette er faktisk basert på et utdrag av én stillingsannonse. Og dessverre ser jeg stadig flere slike eksempler.
Hva er det som skjer når dette er hva som forventes? Du skremmer bort selv de mest erfarne folka, fordi du søker etter folk som ikke finnes.
Psykologisk trygghet er en viktig verdi. Dette innebærer blant annet å få tid til faglig utvikling og oppmuntre til mestring. Stillingsannonser i formatet over bidrar dessverre til psykologisk utrygghet. Folk vil allerede før de eventuelt søker på jobben føle at de ikke er gode nok, at merkevaren ikke respekterer deres fagfelt og at det blir drevet rovdrift.
Bedrifter bør ta seg en god titt i speilet og sette seg bedre inn i hva de faktisk ser etter.
For hvis du ser etter noen som skal dekke alle områder innenfor markedsføring, så trenger du ikke 1 person, du trenger 10. Realiteten er at fagfelt er mer komplekse enn man tror hvis det skal gjøres en jobb som gir gode resultater.
Så ikke tro at det å love «Sentrale lokaler», «God kaffe» og «Bordtennisbord» veier opp for at du søker etter Superman på steroider. Det er nemlig forskjell på å ha «mange baller i lufta samtidig», og det å ha «alle ballene i ballrommet til McDonalds i lufta samtidig».
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.