Slik går de fram for å markedsføre «fotballens LinkedIn»
Ken André Wendel i Dribblr har fått med seg influenser-nettverk for å nå ut med sin nye app.
– Jeg har tenkt mye på den frasen. Vi valgte å kalle det «fotballens LinkedIn» fordi vår plattform kan ligne ganske mye.
Det sier Ken André Wendel, som står bak teknologiselskapet Dribblr, til KOM24.
I februar lanserte de en app der blant annet fotballspillere og klubber kan registrere seg og knytte nettverk.
– Vi ønsker å løse noen utfordringer som fotballen står overfor. Fra spillernes perspektiv ønsker vi å redusere frafallet blant barn og ungdom. Klubbene skal få bedre muligheter til å følge opp sportsplanen de har definert for seg selv, sier Wendel.
Nettverk
Så langt har Dribblr primært norske brukere, men appen finnes også i Sverige. Over 5000 har lastet ned appen.
For å spre ordet og skape engasjement rundt satsingen, har Wendel blant annet fått med seg flere fotball-influensere.
– Vi har et nært samarbeid med Tobias Becs, som også er investor i Dribblr. Han har flere verdensrekorder i triksing, og gjennom han har vi tilgang på flere influensere. De vil vi koble inn mer og mer når de riktige tidspunktene kommer.
De har nylig lansert en ny feature i appen kalt «challenges». Denne innebærer at brukerne for eksempel kan gjøre ballfinter, og legge ut video. Deretter kan andre forsøke seg på samme finte, og få en score på gjennomføringen.
– Vi har et digitalt akademi inne i appen hvor spillere kan lære finter og triks fra fotball-influensere. I tillegg gir «challenges»-featuren muligheter til å skape engasjement.
De reiser også rundt på ulike arrangementer for å være synlige. I sommer var Dribblr å finne på Norway Cup.
– Der hadde vi med oss Tobias og flere triksere, og det var veldig populært. Sånne arrangementer er viktige, og vi har også dialog med flere klubber i Eliteserien og OBOS-ligaen om å være til stede i fanzone utenfor stadion før kamper, sier Wendel.
Samarbeid med klubber
Wendel fikk idéen til Dribblr da klubben på hans eget hjemsted, Fram Larvik, var på spillerjakt i 2019.
Han fikk innsikt i hvordan dette foregikk for en klubb på andre nivå, og konkluderte med at det bør gjøres noe med maktbalansen i den moderne fotballen.
Agenter som representerer spillere og trenere, har ofte for mye makt, ifølge Wendel. Klubber som ønsker å hente fra lavere nivå, vet ofte svært lite om hva de egentlig har tilgjengelig.
– Jeg hadde noen tanker om hvordan dette var. Men jeg måtte ta noen telefoner og besøke klubber for å få klargjort om det faktisk er et behov for endring.
Dribblr samarbeider nå med flere klubber, deriblant toppklubbene Stabæk, Tromsø, Sandefjord og Sarpsborg 08.
Internasjonalt
Wendel beskriver appen som en rekrutterings- og karrieretjeneste. På sikt har han en ambisjon om å ta med seg konseptet utenfor Norden.
– Vi har ikke noen direkte konkurrenter som jeg vet om. Jeg har absolutt lyst til å ta dette internasjonalt, og tror også at det er mulig. Fotballen er internasjonal og spillere flytter på seg over landegrensene, så vi har helt klart internasjonale ambisjoner