SoMe er noe man må sette av tid til, ha en plan for og legge dedikerte ressurser i
Elg-rådgiver Andrea Brygard oppsummerer ti høydepunkter fra 2021.
Denne artikkelen er over to år gammel.
1. Clubhouse
– Husker du Clubhouse, som kom, og gikk? Kanskje den største hypen som setter spor dette året, selv om den teknisk sett ble lansert i 2020.
– Nytt, fresht, kjendistungt og eksklusivt! Mange kastet seg på, og det ble opprettet rom og arrangert samtaler, også i Norge. Interessen dalte i takt med koronarestriksjonene, og ifølge flere målinger har aktivitet, nedlastinger og søk rundt appen falt betraktelig.
2. Nye emojier
– I sommer slapp The Unicode Consortium en haug med nye emojier. Noen med et lite snev av pandemi-fokus, noen for å reflektere mangfold. Vi fikk blant annet bli kjent med kvinne med skjegg, bandasjert hjerte og sprøyte uten blod (ref. vaksine og håp i en sprøyte). Det ble også lansert flere typer par med ulik hudfarge.
3. Facebook byttet navn til Meta
– Ikke verdens mest kreative navn, tenkte du kanskje? Vi og.
Meta er det nye navnet på selskapet som blant annet drifter Facebook, Instagram og WhatsApp.
– Og nyheten kom direkte fra kilden selv, Mark Zuckerberg under Facebooks årlige konferanse, Facebook Connect. Det ble også bekreftet at selve appen Facebook ikke bytter navn.
4. Gender pronouns på Linkedin
– Dette var perfekt timet med oppstart av Pride-måneden juni.
LinkedIn lanserte muligheten til å legge inn pronomen på profilen.
– LinkedIn har valgt ut ulike personlige pronomen som du kan velge fra en rullegardin. Du har også mulighet til å legge inn eget, under «Custom».
5. Grupper i høysete hos Facebook
– Med lansering av et bredt utvalg fonter og farger, standard emoji-svar og nye muligheter for shopping, tar Facebook grupper til nye høyder. Nylanseringen nettbutikk for grupper (Shops in groups), viser at selskapet virkelig mener business.
Klokkertro på sosiale medier
– Det er ingen hemmelighet at vi i @elg.oslo har et ekstra bankende hjerte for Instagram, så naturligvis kommer resten av våre høydepunkter fra Insta-verset.
6. Link sticker til alle
– I starten av november kom oppdateringen mange hadde ventet på: Link sticker for alle! Eller lenke, på norsk. Dette ga også mindre kontoer uten 10 000 følgere mulighet til å linke ut av story til ekstern nettside. En viktig brandingmulighet for blant annet mindre bedrifter, merkevarer og micro-influencere, og en erstatning for swipe up for de større.
7. Kronologisk rekkefølge returnerer
– En elsket funksjon kommer tilbake!
Under en høring i Senatet lovet Instagram-sjef Adam Mosseri å gjeninnføre kronologisk rekkefølge på poster som blir publisert i feeden.
– Men Instagram har vært i hardt vær det siste året. De har fått mye kritikk for ikke å beskytte unge brukeres mentale helse. Dette bunner blant annet i en endring som ble gjort i algoritmen i 2016 da Instagram begynte å velge ut hvilke poster du skal se, og hvilke du ikke skal se, i din egen feed. Du skal fremover få velge selv om du vil se de postene som er «mest aktuelle for deg» eller få servert kronologiske oppdateringer.
8. Mulighet for å slette bilder i karusell
– Funksjonen for å slette enkeltbilder i publiserte karuseller kom ikke et sekund for tidlig! Mange har ønsket seg denne, og når Adam Mosseri selv gikk ut med oppdateringen på egen instagramkonto i desember, ble det endelig jul i stua.
9. 60-sekunders video i Story
Helt på tampen av året startet Instagram offisielt testingen av lenger videoer i story.
– Du kan altså snart poste en hel film på 60 sekunder, uten at den deler seg opp i flere 15-sekunders snutter. Utrullingen har startet, men som med alle andre sosiale oppdateringer: De kommer på ulike tidspunkt til alle. Så hold ut!
10. TikTok
2021 var året der kundene våre ble mer og mer nysgjerrige på TikTok og hvilke markedsføringsmuligheter som finnes der. Antall månedlige brukere i Norge har tross alt økt med 33 prosent dette året. Norske merkevarer har så vidt begynt å stikke tåen i vannet TikTok-messig, og vi er giret på å joine de på ferden!
– Jeg håper 2022 blir året der flere aktører forstår og anerkjenner viktigheten av synlighet på sosiale medier. SoMe er noe man må sette av tid til, ha en plan for og legge dedikerte ressurser i. Det har blitt en profesjonell business! Heldigvis er det fortsatt en relativt gratis kanal for synlighet, merkevarebygging og konvertering. Og for mange potensielle kunder: det første møtet med bedriften din! Veldig mange av våre henvendelser kommer via Instagram.