Her deler Paul Holmes ut In2Sabre-gullet til gjengen fra Geelmuyden Kiese. Her er det Erik Lysø, som har vært del av det kreative teamet som får prisen. Sammen med han står kreativ leder Ole Henrik Stubberud samt Trygve Tønnesen, kreativ partner til Stubberud og jurymedlem i årets SABRE Awards.
Her deler Paul Holmes ut In2Sabre-gullet til gjengen fra Geelmuyden Kiese. Her er det Erik Lysø, som har vært del av det kreative teamet som får prisen. Sammen med han står kreativ leder Ole Henrik Stubberud samt Trygve Tønnesen, kreativ partner til Stubberud og jurymedlem i årets SABRE Awards.

– Prisvinnende reklame er 12,5 ganger mer effektiv enn reklame som ikke vinner priser

Hva er viktigst, kreativitet eller effekt?

Publisert Sist oppdatert

(Frankfurt): – Jeg går inn i det med at det må våre en klar og tydelig idé og det må være noe unikt og noe som ikke er gjort før. Men de andre jurymedlemmene hadde ikke den holdningen til det. For noen av dem var det at det åpenbart var en beviselig forretningseffekt, viktigere enn at jobben lignet på alt annet som var gjort. Så man har forskjellig syn på det, men totalt sett så tror jeg at de som vinner i SABRE - du vinner ikke der uten at det faktisk er en reell effekt i bånn.

Det sier Trygve Tønnesen i Geelmuyden Kiese til KOM24.

Han har dette året sittet i fire av juryene til årets Sabre Awards og har fingeren på pulsen om hva jurymedlemmene går etter.

Han registrerer at flere og flere av de jobbene man har lagt merke til i Cannes eller har en følelse av at det kommer til å bli bra i Cannes, også sendes inn til SABRE Awards.

– Så man hever standingen på SABRE. Du merker at du konkurrere mot andre kreative jobber og ikke bare PR-rapporter og sånt. Det jeg synes er fint er at man ser Oglvy, adam&eveDDB og sånne ting på vinnerlisten. Det synes vi er viktigere enn å konkurrere mot Hill+Knowlton og sånne ting, sier han.

For Geelmuyden Kiese er det viktig å hevde seg i konkurranser, og til årets SABRE Awards har de fem shortlist-plasser i hovedkonkurransen. De fikk og ett gull og tre diplom i IN2Sabre.

De legger stor vekt på å være kreative.

– Kreativitet er det som gjør informasjon om til kommunikasjon. Uten kreativitet er det bare informasjon man dytter ut og det er ikke alltid folk er interessert i informasjonen, peker Erik Lysø på.

– Min tidligere kollega Dr. Stefan Vogel i Ogilvy lagde en rapport med en kollega og forsket seg fram til at prisvinnende reklame er 12,5 ganger mer effektiv enn reklame som ikke vinner priser.

Kreativ leder i GK, Ole Henrik Stubberud sier at ofte henger de to tingene kreativitet og effekt sammen.

– De tingene som ender med å stå ut for at kommunikasjonen er god, viser seg å ha best effekt. Og så er det da de som gjerne når opp, sier han.

Powered by Labrador CMS