
Nationaltheatret med satirestikk til hoppskandalen: – Vi har jukset
Ski-VMs store snakkis får nå en teatralsk vri. Nationaltheatret parodierer hopplandslagets dress-skandale i en ny video – og får både hyllest og kritikk.
Nationaltheatret kaster seg inn i hoppskandalen – med satire.
I en ny Facebook-video «avslører» de juks i egen kostymeavdeling. Bestemor Skogmus i Dyrene i Hakkebakkeskogen flyr nemlig ikke med paraply, men med en forsterket tråd av stål og vaier.
– Hoppskandalen har engasjert enormt, og da vi så at debatten handlet om søm, var det vanskelig å la være. Vi er jo tross alt blant de beste i klassen på akkurat dét, sier Øystein Hygen Christensen, leder for marked og kommunikasjon ved Nationaltheatret, til KOM24.
Spiller på søm og skandale
Videoen, som er en åpenbar parodi på skandalevideoen som felte Norge, åpner med ordene «Vi har jukset».
Deretter vises regissør Mattis Herman Nyquist inspisere Bestemor Skogmus’ kostyme, mens teateret i innlegget skriver: «Vi ønsker å gå ut med dette nå for å hindre videre ryktespredning, og vi viser derfor videoen i sin helhet.»
– Vi hadde lyst til å leke litt med en sak som allerede var overalt. Samtidig koblet vi det til Dyrene i Hakkebakkeskogen, der vi har en karakter som flyr høyt og langt. Da var linken åpenbar, sier Christensen.
Han understreker at det hele var ment som en lett satire.
– Vi ville lage en morsom vri på en sak som betyr mye for folk flest.
Delt respons
Videoen har fått både ros og kritikk. Skuespiller Aslak Maurstad hyller innlegget med «100 poeng til SoMe-avdelingen», mens andre mener det er for tidlig å spøke med en pågående idrettsskandale.
– Når man får både latter og motstemmer, da har man kanskje truffet både oppkanten og i nedslaget. Kun hyllest ville kanskje vært litt kjedelig, sier Christensen.
Han er ikke overrasket over at innlegget vekker reaksjoner.
– Vi vet at vi må stikke oss ut i jungelen av budskap, og det er alltid en vurdering. Her så vi at engasjementet var enormt, og vi ville bidra med et satiregrep – uskyldig nok, men likevel noe som både skapte latter og motstemmer.
Håper Skiforbundet ser humoren
Så langt har ikke Norges Skiforbund eller hopplandslaget reagert på innlegget.
– Jeg håper de ser det og tenker at det er litt deilig at noen tar dette med et snev av humor, sier Christensen.
Bak ideen står markedsavdelingen ved Nationaltheatret, som fikk med seg både regissør og kostymedesignere på stuntet.
– Dette var et stunt laget på sparket, men med en gjeng som kan sakene sine. Vi synes det er viktig å bruke kanalene våre til å skape engasjement, sier Christensen.
Og engasjement har det definitivt skapt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no