
NewsLab kåret til et av verdens mest innovative selskaper
Norsk underdog på amerikansk prestisjeliste.
Det anerkjente amerikanske magasinet Fast Company publiserer i mars hvert år en liste over verdens mest innovative selskaper innenfor en rekke bransjer og kategorier.
I år har norske NewsLab sneket seg inn på fjerdeplass på listen over verdens mest innovative markedsføringsselskaper, sammen med globale storheter som Airbnb, McCann, Wieden+Kennedy, og Saucony.
– Surrealistisk, men veldig hyggelig, sier daglig leder Kristiane Roe Hammer, i en pressemelding
Halfdan har skylda
– At et mellomstort norsk innholdsbyrå som relativt få kjenner til utenfor bransjen i Norge når opp ved siden av enorme selskaper som omsetter for milliarder, gjør oss ordentlig stolte.
Årsaken til NewsLabs plassering på listen skyldes reklamen byrået lagde for VISITOSLO i fjor, som gikk viralt.
I filmen viser den misfornøyde Oslo-boeren Halfdan fram byen sin, og påpeker alt som er galt med den. Videoen er sett av over 25 millioner mennesker og ble kåret til verdens sjuende beste reklamefilm av Adage i fjor.
Lærte folk om Oslo
Fast Company roser NewsLab for mot og originalitet.
– Reklamen gikk kjapt viralt for tørr humor og omvendt psykologi, som står i kontrast til de ofte overproduserte og mer corny amerikanske turistreklamene, skriver Fast Company i sin begrunnelse.
Antireklamen har også ønsket effekt, slår Fast Company fast:
– Vi visste fra før at Oslo er hjembyen til Edvard Munch og a-ha. Nå vet vi litt mer, heter det i begrunnelsen.
Bransjens beste hemmelighet
NewsLab er et byrå som jobber med reklame, innhold og kommunikasjon på tvers av tekst, video og design, for kunder som Obos, Storebrand, Telenor, Digital Norway, Nasjonalbiblioteket og Universitetet i Oslo.
Daglig leder Kristiane Roe Hammer sier de ikke selv har vært så flinke til å oppsøke rampelyset, og at de har vært komfortable med å være «bransjens best bevarte hemmelighet».
– Vi er ikke alltid best i klassen på selvskryt, men dette var oppriktig stas. Og viktigst: Denne typen anerkjennelser gir oss muligheter til flere samarbeid med kunder som ønsker og tør å tenke litt utradisjonelt, sier Roe Hammer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no