Fire av ti 13–14-åringer får porno-reklame på nett
Flere oppgir å få reklame for porno via tjenester som Google og TikTok: – Vi forventer at de globale plattformene iverksetter strengere tiltak, sier Mari Velsand i Medietilsynet.
Nesten fire av ti 13–14-åringer får reklame for porno på nett, viser Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2022». Mange oppgir å ha fått reklamen via Google og TikTok.
– Vi forventer at de globale plattformene iverksetter strengere tiltak for å få stanset pornoreklame rettet mot barn, som også i de fleste tilfeller er ulovlig etter norsk lov, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, i en pressemelding.
Det er mest vanlig å få reklame for porno via ulovlige nettsteder for nedlasting eller strømming av film, musikk og dataspill. Fire av ti av 13–18-åringene som har fått porno-reklame, har fått den fra slike kanaler.
Undersøkelsen viser også at mange får reklame for porno via tjenester som Google og TikTok. Av de unge som har mottatt porno-reklame, har over tre av ti fått reklamen via Google, og to av ti via TikTok. Andelen som får porno-reklame via TikTok har økt med 16 prosentpoeng fra to år tilbake.
– Barn og unge bør slippe å få porno-reklame, som i de fleste tilfeller også er ulovlig etter markedsføringsloven. Vi mener slik markedsføring er uheldig, fordi den kan føre til at mange får sitt førsteinntrykk av seksualitet gjennom porno. Vi forventer at de globale plattformene iverksetter tiltak for å skjerme de yngste mot slik reklame.