Vipps og TRY sikrer fjorårets siste Sølvfisk: – En god investering
Vipps avsluttet fjoråret med å lansere «tæpping» og blir belønnet med Sølvfisken for desember.
Vipps avsluttet fjoråret med å lansere sin tæpping-løsning. Som den første i verden til å tilby en konkurrerende løsning til Apple Pay, ble lanseringen av tjenesten markert med en storstilt reklamekampanje – Vipps’ største siden lanseringen i 2015.
Kampanjen «Lommeboka» for Vipps har sikret TRY Sølvfisken for desember. Filmen tar et kreativt og underholdende grep om en situasjon mange nordmenn kan kjenne seg igjen i.
I den 50 sekunder lange filmen viser Vipps hvordan lommeboka ikke lenger er nødvendig for betalinger, takket være den nye løsningen som lar brukerne betale direkte fra mobilen uten å åpne appen.
Se filmen lenger ned i saken.
Jurybegrunnelse:
«Desembervinneren har verken nisser eller julemusikk, men er reklame for lanseringen av en ny tjeneste. Filmen er underholdende og dramatisk – men også veldig smart.
Å lansere en ny tjeneste krever alltid en form for opplæring, og veien til en mer rasjonell og pedagogisk film kunne fort blitt løsningen. Så denne Sølvfisk-vinneren skal ha ekstra kudos for å ha gått «omveien» om kreativitet. Det var nok en god investering, for resultatet er at budskapet kommer fram på en strålende måte som fester seg, ikke minst fordi situasjonen er så gjenkjennbar.
Det vil si, at vi skal huske å glemme lommeboken er kanskje nytt for de fleste, men we get the point!
Gratulerer til TRY og Vipps med sølvfisken i desember!»
Kreatørkvartetten Eirik Sørensen, Caroline Riis, Preben Moan og Camilla Bjørnhaug har alle samarbeidet om de kreative løsningene som fremover skal få nordmenn flest til å endre handlevanene sine.
Prosjektleder i TRY har vært Marte Heiersted og rådgiver har vært Håvar Sesseng.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no