Butikkstunt skapte lange køer med pysjamaskledde kunder.

70.000 strømmet til IKEA i bare pysjen

Med rekordhøyt besøk og en Guinness-rekord, har IKEA satt tonen for et år dedikert til bedre søvnkvalitet.

Publisert

Denne helgen var det ikke bare møbler og interiør som sto i fokus på IKEA-varehusene rundt om i landet. 

For på lørdag ble kunder lokket med gavekort og gratis frokost til alle som møtte i pysjen. 

Lange køer

Pysjamasfesten sparket i gang det kommende søvnåret som for IKEA begynte 1. september, i tråd med deres avvikende regnskapsår. 

– Vi feirer nyttår 1. september. I året som kommer skal vi ha ekstra fokus på søvn og det å sove godt og da ønsket vi å kickstarte året med pysjamasfest og med tema- «Våkn opp! På tide å sove», sier Stine Odland, pressevakt i IKEA Norge. 

Lørdagens event trakk nesten 70.000 besøkende – en betydelig økning fra den vanlige lørdagsmengden på cirka 40.000. 

Køene snodde seg både på veiene og utenfor varehusene, og videosnutter av pysj-kledde kunder ble delt flittig på sosiale medier.

– Vi delte ut gavekort på 500 kroner til alle som kom i pysj og inviterte til gratis frokost og massevis av aktiviteter for hele familien, sier Odland og legger til:

– Medarbeidere på varehusene meldte om god stemning og blide kunder, tross lange køer, både inn på parkeringen og inne på varehuset.

Fokus på søvn hele året

Lørdagens event var bare begynnelsen. IKEA har lovet et helt år med aktiviteter og initiativer fokusert på søvn, etter en grundig analyse av nordmenns søvnvane

– Lørdag var som sagt en kickstart, og vi kommer til å ha flere aktiviteter knyttet til søvn igjennom året. Vi har hentet inn masse innsikt om nordmenns søvnvaner og har som mål å hjelpe folk til en god natt søvn, forteller Odland. 

En YouGov-undersøkelse fra juni 2024 viser at 28 prosent av nordmenns madrasser er over åtte år gamle, og for dem som er 55 år eller eldre, er tallet hele 40 prosent. 

Når det gjelder sengetøyskift, skifter 50 prosent av nordmenn sengetøyet sitt hver 14. dag, mens én av fem gjør det én gang i måneden. 

Men hvem er egentlig de flittige sengetøyskifterne? IKEA oppdaget en interessant skille mellom kjønnene. 

Hele 88 prosent av kvinnene rapporterer at de er de primære sengetøyskifterne, mens 58 prosent av mennene hevder det samme. Det er tydelig at noen ikke er helt ærlige om sitt bidrag. 

Når det gjelder nattens påkledning, sover 52 prosent av nordmenn i undertøyet, 27 prosent sover nakne, og 21 prosent velger pysjamas. 

Og i ekte 2024-stil sover hele 8 av 10 med mobiltelefonen ved sengen. 

Verdens største pysjamasfest

I IKEAs svenske fødeby Älmhult, ble det faktisk satt Guinness-verdensrekord for den største samlingen av pysjkledde mennesker. 

De pysjamaskledde deltakerne var alle ansatte ved IKEA, og festen var unik i sitt slag ifølge Guinness verdensrekorder. Ingen har forsøkt tittelen før.

– Rekorden ble slått med 2.112 personer, noe som var litt over marginen som var påkrevd, sier Glenn Pollard, dommer for Guinness verdensrekorder, til SVT

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS