Slik skal de bli «landets heteste innholdsbyrå»
Innholdsavdelingen har fått nytt navn og ny strategi.
Publicis sin innholdsavdeling har nylig implementert en ny strategi ved å forene content, sosiale medier og influensere i det som nå er kjent som Publicis Stories.
Siri Platou, leder av denne enheten, uttrykker entusiasme for å samle tre viktige team under ett tak. Hun mener at dette gjør Publicis Stories til Norges ledende miljø innen innholdsmarkedsføring.
– Vi har full tillit til at velutført autentisk innhold, skapt og delt av folk som tar hensyn til kanalenes premisser, er helt essensielt for å oppnå langsiktig suksess med merkevaren, sier hun.
Denne strategien markerer en sammensmelting av ulike disipliner, inkludert kreativitet, PR, media og teknologi, med målet om å gi kundene en bredere utvalgsmeny av muligheter og en helhetlig tilnærming til budskap og distribusjon.
Markedsføring som skiller seg ut
En av de mest bemerkelsesverdige endringene i Publicis Stories' tilnærming er integrasjonen av influenser-markedsføring.
Det som gjør byrået unikt er at de er profil-uavhengige, noe som gir dem fleksibilitet til å tilby skreddersydde tjenester som passer de individuelle behovene til deres kunder.
– Vi jobber med rådgivning og kreative kampanjer, og så finner vi de beste profilene som passer merkevarene, forklarer Platou.
Tidligere fokuserte byrået hovedsakelig på tradisjonell innholdsmarkedsføring, inkludert artikkelproduksjon og redaktørarbeid. Nå ønsker de å utvide horisonten ved å inkludere organisk tilstedeværelse på sosiale medier og samarbeide stort med influensere.
– Vi ser en naturlig sammenheng mellom disse områdene som passer sammen som hånd i hanske, sier hun.
Helhetlige leveranser
Denne nye tilnærmingen har også ført til økt samarbeid internt, der teamene jobber sammen for å levere helhetlige leveranser som dekker content, sosiale medier og influenser-markedsføring.
– I stedet for å levere én leveranse på ett område, ser vi nå på hvordan vi kan levere på alle tre områdene samtidig. Dette området er en øvelse i samspill mellom fagkompetanse innenfor kreativitet, PR, media og teknologi, forklarer hun.
På sosiale medier har Publicis Stories implementert organiske kanalstrategier for å tilpasse innhold til ulike målgrupper på hver SoMe-kanal.
De følger en lignende tilnærming for influensere, hvor de utvikler nøye tilpassede strategier for nano, mikro og makro-influensere.
– Vi lager organiske kanalstrategier for å differensiere de ulike kanalene fra hverandre. Du har ulik målgruppe per SoMe-kanal, da må også innholdet være ulikt, sier hun.
Ambisjoner for fremtiden
For øyeblikket består det nye fagmiljøet av 15 hoder og ambisjonen er klar: Å gjøre Publicis Stories til Norges ledende miljø innen innholdsmarkedsføring.
De tilbyr en bred spekter av tjenester, inkludert redaksjonell arbeid, tekstproduksjon, innholdsanalyse, sosiale mediestrategier, organisk vekst, kreative konsepter og mye mer.
– Vi har spennende planer for fremtiden og ønsker å vokse enda mer, selv om jeg ikke kan avsløre detaljene ennå, avslutter Platou.