Ingen brudd på reklameforbudet i julen
– Kringkasterne overholder som regel reklameforbudet på en god måte.
– Kringkasterne overholder som regel reklameforbudet på en god måte, forteller Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Dersom en kringkaster bryter regelen, kan tilsynet gi sanksjoner i form av en advarsel, et gebyr for regelbrudd eller et tidsbegrenset forbud mot å sende reklame.
Til KOM24 sier rådgiver i Medietilsynet, Lars Erik Krogsrud, at de ikke har registrert eller mottatt henvendelser om brudd på kringkastingslovens regler om reklamefrie dager. I jula gjaldt dette 1. juledag.
Mange av kringkasterne velger å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjoner denne dagen.
Målet er at publikum ikke skal bli eksponert for kommersielle budskap i disse mediene gjennom høytidsdagene.
På TV og i radio er det heller ikke tillatt å sende reklameinnslag langfredag, 1. påskedag og 1. pinsedag.
I løpet av de siste tjue årene har det bare vært noen få tilfeller der Medietilsynet har oppdaget brudd på forbudet mot radio- og TV-reklame i høytidsdagene.