Teaology møter kritikk for sin «overraskelseskopp-kampanje» og svarer på anklager om svindel på TikTok.

Anklages for svindel: Endrer markedsføringen etter kampanje-fiasko

«Nå skal vi justere på markedsføringsbiten før vi våger oss å gjøre noe sånt igjen!» skriver butikk-kjeden på TikTok.

Publisert

Teaology, et populært boba-te-utsalg, har de siste ukene vært i hardt vær etter sin «overraskelseskopp-kampanje».

Kampanjen, som lovet tilfeldig utvalgte gaver til kunder som kjøpte drikke fra premium-kolleksjonen, møtte raskt reaksjoner fra flere som følte seg lurt. 

Mange kunder uttrykte frustrasjon over at de ikke mottok de ettertraktede gavene, og på sosiale medier ble kampanjen beskyldt for å være både «svindel», «villedende markedsføring» og «manipulerende».

Kritikkstorm på TikTok

@teaology.no DO NOT MAKE US ENTER OUR VILLAIN ERA 😈👿😈👿😈 from jokes to serious note: be kind to service workers <3 meow meeeeooooow #boba #bubbletea #norway #norge @myoctobercountry ♬ original sound - Ejiogu Dennis

Skuffelsen var spesielt stor blant dem som håpet på å få tak i deres maskot – en elefantbamse – men som i stedet fikk klistremerker, et plastsugerør, eller til og med en lapp med teksten «no gift this time».

I en rekke TikTok-videoer har Teaology forsøkt å imøtegå kritikken og forklare situasjonen. I en av videoene sier de: «Det var potensielt mulig å få en gave. Det har ballet seg på til å bli noe mer. Vi har fått kommentarer om svindel, juks og manipulerende teknikk.» 

Selskapet understreker at kampanjen hadde klare vilkår og at gavene ble delt ut tilfeldig. 

Likevel har misnøyen blant kundene vært så stor at Teaology nå lover å forbedre markedsføringen og jobbe med kommunikasjonen før de «våger å gjøre noe sånt igjen».

«Det som har hendt, har skjedd»

Da KOM24 kontakter Teaology for en kommentar, velger de å avstå fra å gå nærmere inn på saken. 

I en e-post skriver de: «Vi har følt mye til det, men vi er veldig heldige med støttenettverket rundt oss av fornuftige, gode gjester, venner og familie – så vi føler det ikke vil være behov for å kommentere mer på saken.»

Videre påpeker Teaology at de allerede har forklart seg i sine TikTok-videoer, og at de nå ønsker å fokusere på positivitet og støtte fra sine mest lojale kunder. 

De avsluttet e-posten med: «Det som har hendt, har skjedd – vi velger å fokusere på positivitet og fremme de menneskene som av genuinitet og kjærlighet støtter oss.»

Kampanjen ble avsluttet 30. september, men diskusjonen rundt den lever videre på sosiale medier. 

Teaology har antydet at de vil justere markedsføringen for fremtidige kampanjer, men når og hvordan dette vil skje, gjenstår å se.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS