Slik skal REMA 1000 vinne over unge med TikTok
På TikTok tar REMA 1000 sjansen på humor og sprell - kundeservicen har fått frie tøyler til å svare med glimt i øyet.
REMA 1000 har den siste tiden ekspandert sin sosiale medieprofil ved å lansere en offisiell TikTok-kanal.
Dagligvarekjeden ønsker å treffe den unge målgruppen med relevant og engasjerende innhold.
En av de første videoene viser alpinisten Lucas Braathen som spiser frukt og grønt på trening, med oppfordringen «spis frukt og grønt». Videoen har allerede over 1,8 millioner visninger.
@rema1000 Hei Lucas 👋 @Lucas Pinheiro Braathen ♬ original sound - REMA1000
Mål om å treffe bredest mulig
Ifølge Yvonne Denné, ansvarlig for sosiale medier i REMA 1000, har TikTok vært på radaren deres i flere år.
– Vi valgte å gjøre en grundig risikovurdering av kanalen, fra et juridisk ståsted, før vi besluttet å gå på. Dette fordi vi vet at det er mange yngre brukere her, og det har vært flere spørsmål rundt personvernhåndteringen deres.
Allerede før lanseringen var REMA 1000 en av de mest taggede dagligvareaktørene i Norge på TikTok. I november i fjor hadde emneknaggen #rema1000 over 126 millioner visninger.
– Det ga oss en god indikasjon på et eksisterende engasjement rundt vår merkevare, og som vi trengte å ha tilstedeværelse på og eierskap til, forklarer Denné.
REMA 1000 har en bred kundebase, og målet med TikTok-satsingen er å nå så mange som mulig med innhold de finner relevant og engasjerende.
Plattformen er særlig populær blant aldersgruppen 18-25 år, som har mer flyktige kanalvalg og brukervaner.
– TikTok ble derfor et godt supplement i mediemiksen vår for å snakke til og ivareta disse, sier Denné.
Oppskrifter og humor i fokus
Innholdet REMA 1000 deler på TikTok fokuserer naturlig nok på mat og oppskrifter.
– Vi vet at kundene våre ønsker å bli inspirert, så dette har vi allerede begynt å levere på, sier Denné.
På kort tid har REMA 1000 fått et par millioner visninger, over 60 000 likerklikk, og deres mest populære oppskrift har blitt lagret over 18 000 ganger.
– Vi er veldig fornøyd med responsen så langt, legger hun til.
En annen viktig del av REMA 1000s tilstedeværelse på TikTok er engasjement og interaksjon.
– Terskelen for humor og glimt i øyet er lav, og her har vi gitt kundeservice hos oss frie tøyler til å svare ut, sier Denné.
Dette ser ut til å være noe målgruppen liker godt og responderer positivt på.
Som et eksempel på dette engasjementet kan vi nevne en kommentar hvor en bruker skrev: «REMA 1000 er GOAT».
Dagligvarekjeden svarte med å stitche kommentaren i en video med et KI-generert bilde av nettopp en geit, noe som spiller på uttrykket «greatest off all time» (GOAT).
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no