Bjørnar Mickelson, informasjonssjef i Sparebank 1 Østlandet, snakker om den berømte Harald (29)-reklamen.

Sparebank 1 går ærlig ut om KI-fadesen

Sparebank 1 Østlandet innrømmer at de fremdeles ikke har lagt tabben bak seg. I flere måneder etterpå var de svært forsiktige, nesten paranoide, men nå er banken forsiktig i gang igjen med bruken av KI. 

Publisert Sist oppdatert

– Vi kjente virkelig på det da kritikken begynte å rulle inn. Det var ikke i samsvar med våre etiske prinsipper og verdier. 

Det sier Bjørnar Mickelson, informasjonssjef i Sparebank 1 Østlandet, på et arrangement i regi av TRY, om bankens mislykkede KI-kampanje. 

Harald (29)

Kampanjen om pensjonssparing, planlagt måneder i forveien, var første gang banken benyttet et KI-bilde i markedsføringen. 

To elementer ved kampanjen ble gjenstand for kritikk: 

For det første var det ingen merking om at bildet var KI-generert. For det andre presenterte banken en fiktiv person, «Harald 29», som visstnok kunne «tjene penger uten å løfte en finger».

– Da Aftenposten ringte for å forhøre seg om saken, forsto vi ingenting i begynnelsen. Men dette var altså reelt, selv om kommunikasjonsavdelingen ikke var klar over det, forklarer Mickelson. 

Saken vakte stor oppmerksomhet og ble ansett som den første av sitt slag her til lands.

Informasjonssjefen innrømmer at de i kommunikasjonsavdelingen stilte seg spørsmålet «hvordan kunne dette skje?» da de ble gjort oppmerksomme på situasjon. Han påpeker at fotografer, illustratører og andre «taper oppdrag når ny teknologi misbrukes». 

– Vi hadde ingen vanskeligheter med å innse at vi hadde gjort en feilvurdering. Vi stengte ned kampanjen umiddelbart, sier Mickelson. Han legger til at dette ikke var gjort med overlegg, og at kampanjen burde ha blitt stoppet i internkontrollen. 

Reviderte retningslinjer 

Banken erkjenner at deres retningslinjer for bruk av kunstig intelligens på daværende tidspunkt var ferske og kunne misforstås.

– Det var ikke tilstrekkelig høyt bevissthetsnivå rundt kunstig intelligens internt den gangen, medgir han.

I etterkant gjennomgikk banken all annen bildebruk, da de ble urolige for at samme type tabbe kunne ha forekommet på flere områder.

– Vi reviderte de eksisterende retningslinjene og utarbeidet en omfattende policy for bruk av KI, forteller informasjonssjefen.

Den nye policyen involverte mange avdelinger og har klare retningslinjer for merking, hvilke systemer som er tillatt og et krav om kvalitetssikring før publisering av kunstig intelligens-generert innhold.

– Det er du som menneske som skal prompte og godkjenne, understreker Mickelson. 

KI-bruk i dag

I dag benytter banken KI på en mer avgrenset måte, som et verktøy for illustrasjoner, presentasjoner, idégenerering, inspirasjon, tekstutforming, oversettelser og sammendrag.

KI-genererte bilder benyttes foreløpig ikke i ekstern markedsføring, men dersom dette skulle bli aktuelt i fremtiden, vil «fire øyne-prinsippet» gjelde med krav om godkjenning fra leder.

– Vi har fremdeles ikke lagt den uheldige episoden fullstendig bak oss. Vi ble svært forsiktige og nesten paranoide i flere måneder etterpå. Nå er vi forsiktig i gang igjen med å ta i bruk kunstig intelligens, avslutter Mickelson.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS