2024 var et vanskelig år for idretten. Dette sier byråene om 2025
Blir det enklere å hente sponsorkroner i 2025?
Flere aktører innenfor idretten opplevde i 2024 at sponsormarkedet var vanskelig.
Langrennsløpere, skihoppere og håndballspillere er bare noen eksempler på idrettsutøvere som har slitt med inntektene.
Det finnes flere byråer i Norge som jobber med idrett, kommunikasjon og sponsing til daglig. Vi spurte dem hva de tror om utviklingen i 2025.
Mangel på fornyelse
– Det har nok vært vanskelige tider for noen forbund og utøvere. En forklaring på dette er nok at enkelte har hatt det svært godt, spesielt med tanke på TV-eksponering og mediepenger. Da glemmer man kanskje å fornye seg, og støter på problemer når eksponeringen forsvinner. Andre har manglet eksponeringsflater og tydelige profiler over tid, skriver Espen Skoland i en e-post til KOM24.
Han leder NPG Sport & Communication, og legger til at både norske og internasjonale prognoser viser at det totale sponsormarkedet skal vokse i 2025.
– De som vil stikke av med pengene, er de som evner å bygge de tydeligste profilene, de mest kreative aktiveringskonseptene og de største innholdskanalene. Og de som evner å lage forbund/utøver-avtaler som gir rom for at begge parter lykkes sammen.
Bra for de etablerte
Lasse Gimnes driver Gimcom, og samarbeider blant annet tett med skistjernen Johannes Høsflot Klæbo.
Gimnes tror også på en god utvikling, og viser til positive prognoser i reklamemarkedet og at sponsing stadig blir en viktigere del av markedsbudsjettet for mange aktører.
– Det er positive estimater om markedsutviklingen fra aktører som IRM, ANFOs annonsør-rapport, mediebyrået Omnicom Media Group med flere. Jeg tror på en pen vekst i markedet, også når det gjelder sponsing.
Samtidig skriver han at flere sponsorer er blitt mer kravstore, spesielt når det gjelder dokumentering av effekt. Dette bidrar til at de mest dokumenterte og profesjonelle sponsorobjektene får mer, og de minst dokumenterte og de minst profesjonelle på området får mindre, ifølge Gimnes.
– Det er ofte de mest profesjonelle sponsor-kjøperne som har mest midler å handle sponsorater for. De vet hva de vil ha – og de vet å sette krav til sponsorobjektene. Og det synes jeg er en positiv utvikling for sponsing som kommunikasjonskanal.
Tror ikke på forbedring
Bjørn Takle Friis i Scandsports, tror ikke på store endringer i sponsormarkedet i 2025.
– Flere potensielle sponsorer har begrenset med midler som følge av dårlige tider, mens de som profiterer på de dårlige tidene helst ikke vil vise at de gjør det.
Enkelte aktører kommer da ut som de store vinnerne, mener Friis.
– Vinnerne blir de enkeltutøverne som har en x-faktor og ticker av på flest av sponsorenes bokser. Som Alex Morgan i NWSL, som tjener 50 ganger mer fra sponsorene enn hun har i lønn.
Optimist
Joachim Baardsen i Baardsen Sport har derimot større tro på markedet, og mener det vil komme store muligheter.
Men han peker på noen hinder som kan dukke opp på veien.
– Uavhengig om du er en enkeltutøver eller et forbund, vil mulighetene være der. Utfordringen er å skille seg ut i en tid med tøff konkurranse, hvor budsjettene hos mange sponsorer er under press.
Det avgjørende er å vite hva du har å tilby, hvordan du formidler det og hvordan det kan gi verdi, mener Baardsen.
– Du må kunne tilby noe unikt. Vi bistår våre klienter med å synliggjøre disse suksessfaktorene, og vi er trygge på at det vil skape gode resultater i 2025.
Må møte kravene
I Sponsor Insight er det Vegard Arntsen som sitter i sjefsstolen. Han viser til egne undersøkelser som byrået har gjort, og skriver at markedet er på vei oppover.
– Men det er ikke bare å hente pengene der du vil, eller henvende deg til sponsorer og tro at du får ja. Mange stiller høyere krav til hva de skal få igjen, og mange sponsorer har blitt proffere.
Samtidig er han tydelig på at han mener mulighetene er mye større enn de var før.
– Utøvere er i langt større grad blitt sponsorobjekter selv gjennom sosiale medier og andre kanaler. Man kan oppnå mye effekt ved å gå inn og sponse en enkeltutøver. Så er det også sånn at det er flere som kjemper om kronene, men i sum går markedet opp.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no