Burger King lanserte denne kampanjen den 26. september, da dette er den dagen det blir født flest barn i Storbritannia.
Burger King lanserte denne kampanjen den 26. september, da dette er den dagen det blir født flest barn i Storbritannia.

MENINGER:

Finnes det «modig» reklame?

«Nyere forskning (det vil si min daglige gjennomgang av kommentarfelt på Linkedin) viser at «modig» oftere og oftere brukes om reklamekampanjer. Det er et ord som klør meg feil vei», skriver Jørgen Bakke Fredriksen i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert

De fleste (alle?) reklamer handler om å selge noe. Et produkt, et varemerke, en tjeneste, en holdning. Salg er ikke modig. Forretningen har et mål, og reklamen er en hjelpende hånd for å nå det.

I forsøket på å gjøre det, kan reklame kan være god eller dårlig, smart eller dum, morsom eller kjedelig, og sikkert flere andre adjektiver. Men modig? Ikke i min bok.

Likevel brukes ordet om reklamer som prøver å skille seg ut, nå sist Burger King sin nye kampanje med bilder av nybakte mødre med en fersk baby i den ene hånden og en enda ferskere Whopper i den andre. Den har skapt liv, si.

For mammapolitiet og mansplainerne kom raskt til åstedet, med moralisme og kostholdsråd i skjønn forening. For når noen «feirer nytt liv med å tette arteriene», så må det selvsagt kommenteres.

Dette vet Burger King, og disse reaksjonene er nøyaktig det de ønsket seg da de laget kampanjen: folks patologiske (og ofte idiotiske) behov for å blande seg i andres valg. 

I seg selv er jo kampanjen spisset mot en hendelse som skjer veldig få ganger i den primære målgruppens liv. Det er ikke post-fødsel-burgeren Burger King skal leve av, men alt salget som oppstyret skaper. Smart! Men ikke modig.

Hva med konkurrenten? Jeg snakker selvsagt om McDonald’s sin stress- kampanje. Det er en god reklame mange kan relatere til – hvem har vel ikke oppført seg litt under pari mot en stakkars Macern-ansatt natt til søndag? 

Det er stress å jobbe der, og McDonald’s får frem mestringen som ligger i noe de fleste av oss bare ser på som en deltidsjobb ved siden av skolegangen. Og plutselig får vi lyst på en Big Mac. Jøss!

Men modig er det selvsagt ikke. For hva er McDonald’s sin kampanje, annet enn et forsøk på å selge burgere gjennom merkevarebygging? 

At reklamer kan være modige, er noe vi har fått inn med morsmelken fra reklamebyråene våre. (Som tilfeldigvis også lever av salg. Det er merkelig, det der.) Det er jo lite som føles bedre for en kunde enn å gå ut av møterommet i visshet om at man er modig. Men dette er en salgspitch.

Vi gjør valg som er til det beste for målet vi ønsker å nå, og så kommuniserer vi dem. Modige reklamer – eller modig kommunikasjon, for den saks skyld – finnes ikke. Det er bare verktøy.

Ja, ja. Da fikk jeg blandet meg litt, jeg også. 

Hilsen mismodig mann (44).

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS