Kaja Palmer Sørholt er ny Sales & Market Lead Norway i Rabble. Nå skal hun få flere norske merkevarer til å teste annonseplattformen.

Rabble vil utfordre norske annonsører: – Merkevarer må snu på hver krone

Den svenske annonseplattformen Rabble vokser raskt. Nå satser de for fullt i Norge og henter Kaja Palmer Sørholt for å lede markedet. – Målet er å bli en naturlig del av mediemiksen for norske FMCG merkevarer, sier hun.

Publisert

Den svenske annonseplattformen Rabble har vært i det norske markedet siden 2022, men uten en lokal tilstedeværelse. Nå ansetter selskapet sin første norske markedssjef for å ta veksten videre.

– Norge har blitt styrt fra Sverige til nå, men for å lykkes her må vi ha noen som kjenner markedet, kulturen og mediebransjen. Jeg gleder meg til å bygge opp Rabble i Norge og vise FMCG (Fast-moving consumer goods - raskt omsettelige forbruksvarer, journ.anm.) merkevarer at vi er et viktig supplement til tradisjonelle annonsekanaler, sier Kaja Palmer Sørholt, Sales & Market Lead Norway, til KOM24.

Hun har bakgrunn fra Schibsted og Amedia og mener norske annonsører må tørre å utforske nye plattformer.

– Merkevarer må snu på hver krone nå, og se at de får mest mulig for det de investerer i. Da må de også se på nye måter å nå forbrukerne på. Vi tilbyr en annonseplattform som kombinerer synlighet og salg, samtidig som den gir forbrukerne noe tilbake, sier hun.

Treffer målgruppen annonsører sliter med

Rabble fungerer som en kombinasjon av en annonseplattform og en cashback-løsning. Merkevarer kan promotere produkter direkte i appen, og forbrukerne får penger tilbake på kjøpene sine.

Plattformen har vokst raskt i Norge det siste året. Per i dag har Rabble 150 000 månedlige aktive brukere, og forventer å passere 200 000 i løpet av året.

– Vi har vokst med 20 prosent måned for måned det siste året, og det er ingen tegn til at det bremser opp. Vi ser at både brukerne og merkevarene kommer tilbake fordi de ser verdien av plattformen, sier Sørholt.

I tillegg til appen jobber Rabble aktivt med brukergenerert innhold (UGC) via sosiale medier, noe som har gitt opptil fire millioner visninger på kampanjer.

– Vi treffer spesielt målgruppen 25–34 år, en aldersgruppe som mange annonsører sliter med å nå gjennom tradisjonelle kanaler. Ved å koble Rabble-tilbudet til UGC kan du nesten doble effekten av kommunikasjonen når det gjelder CPC. Dette siden vi er i stand til å knytte en sterk handlingsfremmende oppfordring til kommunikasjonen som noen ganger kan være vanskelig i FMCG-kategorien, sier hun.

Jobber med kjente merkevarer

Flere store merkevarer har allerede vært aktive på plattformen i Norge, inkludert Dr. Oetker, Mills, Fjordland, Nestlé, Wasa, Kavli og Santa Maria etc. Plattformen brukes både for å promotere nye produkter og for å styrke posisjonen til etablerte merkevarer.

– Mange annonsører ser på oss som en prøvekanal for nye produkter, men vi ser også at etablerte merkevarer bruker Rabble for å holde seg «top of mind» hos forbrukerne, samt rekruttere nye. Akkurat nå er Coca-Cola live med en større kampanje i appen i Sverige, sier Sørholt.

Hun mener flere norske annonsører burde se på Rabble som en del av sin mediemiks.

– Vi er ikke her for å ta over markedet fra tradisjonelle medier, men for å gi merkevarer et alternativ der de faktisk kan måle effekten av kampanjene. I Rabble kan du se hvor mange som har sett annonsen, hvor mange som planlegger et kjøp – og hvor mange som faktisk kjøper produktet. Noe som er avgjørende innsikt for merkevarene, sier hun.

I tillegg til å være en medieplattform, fokuserer Rabble også på data som er spesielt interessant i FMCG-kategorien der brukere sjelden setter spor. Her kan de gjøre intervjuer blant brukere som de vet nylig har kjøpt produktet og kombinere disse dataene med kvitteringsdata. 

Dette ser de på som et unikt datatilbud som gjør dem i stand til å komme enda nærmere kjøpssituasjonen og kombinere innsikten med atferds-/analytiske data.

Satser på rask vekst i Norge

Med suksessen i Sverige og Finland som bakteppe, mener Sørholt at veksten i Norge vil fortsette.

– Vi har sett hvor raskt dette har gått i nabolandene, og jeg tror vi kommer til å oppleve det samme her. Målet vårt er å doble både antall brukere og omsetning i 2025, sier hun.

Foreløpig er hun eneste ansatte i Norge, men det kan fort endre seg.

– Det er stor sjanse for at vi må utvide teamet i løpet av året. Akkurat nå handler det om å gjøre Rabble kjent blant annonsører og få flere merkevarer til å teste oss. De som gjør det, ser at det fungerer, sier hun.

Sørholt trekker frem hvordan Rabble skiller seg fra de store aktørene i medie- og annonselandskapet.

– Rabble styres av tech-orienterte gründere som er raske til å tilpasse seg og tenke nytt. Det står i sterk kontrast til de store mastodontene i bransjen, hvor byråkratiet ofte bremser endringer. Her har vi en gründermentalitet der vi kan lytte til både forbrukere og kunder – og justere oss raskt etter deres behov. Det synes jeg er både spennende og helt nødvendig. Man kan ikke stå stille for lenge, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS