LinkedIn fyller 20 år: – Lei av «corporate bullshit»
LinkedIn har de siste årene blitt en viktig plattform for flere kommunikasjonsfolk og markedsførere. I år er det 20 år siden lansering.
LinkedIn ble lansert i 2003. Den sosiale plattformen hadde rundt 310 millioner aktive brukere i februar i år, og har de siste årene blitt svært populær blant kommunikasjonsfolk, markedsførere og PR-folk.
Fredrik Fornes i Hubify er blant de mest synlige norske profilene på LinkedIn. Men det tok mange år før han virkelig tok i bruk kontoen sin.
– Jeg har hatt konto i mange år. Men det var først i 2020 at jeg ble aktiv på LinkedIn. Før var jeg som mange andre, jeg hadde bare en CV liggende der inne, sier Fornes til KOM24.
Fikk tips
Da han startet Hubify i 2020, ble Fornes tipset om å bruke LinkedIn mer. Han fikk høre at det var en nyttig markedsføringskanal for sin nye B2B-bedrift.
– Jeg fant en amerikansk e-bok der det sto litt om den store organiske rekkevidden man kan få ved hjelp av LinkedIn. Folk er i et eget mindset der inne, og jeg ville utforske og teste ut plattformen mer, sier Fornes.
Fornes har nå 34.350 følgere på LinkedIn. Han holder foredrag om plattformen, og er aktiv omtrent hver eneste dag.
– Jeg synes det sier litt om det store potensialet i LinkedIn. Det har eksistert i 20 år, men først nå har det virkelig funnet sin plass. Jeg var også fraværende i de første 17 årene, men likevel har jeg fått så mye effekt ut av de tre siste årene.
Vil bli viktigere
Hubify-sjefen anslår at 97 eller 98 prosent av alle som er på LinkedIn kun bruker det til å følge med på det andre legger ut. Framover tror han derimot at flere og flere vil forstå nytten i å publisere ting selv.
– Jeg tror vi er på vei inn i en epoke der LinkedIn vil bli stadig mer viktig. Folk er lei av «corporate bullshit», og vil kommunisere med menneskene som jobber i de ulike selskapene, sier Fornes.
Samtidig har også LinkedIn blitt kritisert og tidvis latterliggjort for å være en plattform med heia-stemning, like innlegg og lite saklig debatt.
Fornes tror det er både fordeler og ulemper med dette.
– Det er alltid positivt å skille seg ut, og noen av innleggene på LinkedIn kan bære preg av å ta utgangspunkt i en slags «mal». Men jeg tror det at det finnes en oppskrift hjelper folk litt i gang og gjør dem mindre sjenert. Samtidig tar jeg heller det 100 ganger i uka framfor søppel i kommentarfeltene på Facebook.
– Snodig organisasjon
Som de fleste andre sosiale medier, har også LinkedIn ulike funksjoner. Fornes, som kjenner plattformen inn og ut, er kritisk til noen av valgene de tar.
– Jeg synes LinkedIn som organisasjon er litt snodig. Det er vanskelig å forstå noen av valgene de tar, for eksempel ved å fjerne muligheten for å ha en videosnutt som profilbilde. De sa ingen brukte det, men det er bare tull, sier han.
Fornes mener også at LinkedIn ikke er transparente og tilgjengelige nok for brukerne sine.
Rendyrket
En annen norsk sjef som har lyktes på LinkedIn er konsernsjef i Sparebanken Vest, Jan Erik Kjerpeseth.
Også han registrerte seg så tidlig som i 2011, men ble først ordentlig aktiv i 2017.
– Der plattformer som Facebook og Instagram er et mylder av ulikt innhold, så er LinkedIn en mer rendyrket kanal for kompetansedeling. Det er et godt sted både for å dele, og for å lære av andre, skriver Kjerpeseth i en e-post til KOM24.
Han tror det å bemerke seg på LinkedIn gir effekt i et langtidsperspektiv.
– Jeg tror at det å ha synlige ledere er merkevarebyggende for organisasjonen du jobber for. Å vise fram det som skjer på innsiden av banken er noe av det viktigste vi gjør for å tiltrekke oss flinke folk.
– Upersonlig
Kjerpeseth har over 24.500 følgere. Men heller ikke han synes plattformen er helt feilfri.
– Jeg har merket meg at det har vært en økning i automatiserte meldinger i innboksen min de siste årene, der noen forsøker å selge meg en tjeneste eller et produkt. Det oppleves upersonlig og lite autentisk. Jeg vil heller se hva du og bedriften din står for gjennom gode og gjennomtenkte innlegg i feeden.
KOM24 har vært i kontakt med en nordisk representant fra LinkedIn, og sendt spørsmål i forbindelse med denne saken på e-post. Vi har ikke fått svar.