Stian Moursund, salgs- og markedsjef i Rosenborg, mener LinkedIn fungerer godt for det kommersielle arbeidet deres.

Derfor er fotballklubbene på LinkedIn

Klubbene når helt andre målgrupper på LinkedIn enn på andre plattformer, opplyser de.

Publisert

Flere norske fotballklubber er nå å finne på LinkedIn.

KOM24 har snakket med flere av dem for å finne ut hva de bruker den sosiale plattformen til, og hvordan de kommuniserer annerledes her enn i andre sosiale medier.

– En annen «tone of voice»

Stian Moursund er salgs- og markedssjef i Rosenborg. Han sier at LinkedIn fungerer til andre formål enn for eksempel Facebook.

– Vi har en kommersiell virksomhet i tillegg til den sportslige. Og mye av det vi gjør på LinkedIn handler om denne biten, med partnere, sponsorer og samarbeidene våre, sier Moursund til KOM24.

LinkedIn er en god arena for å jobbe med merkevarebygging, også for fotballklubber, legger han til.

– Vi står for mye mer enn bare det vi får vist gjennom det sportslige. Gjennom LinkedIn uttrykker vi oss og verdiene vi har. Vi bruker det mye til interaksjon med markedet.

Selv om Rosenborg og flere andre klubber er aktive på LinkedIn, er det ikke sånn at de som ikke er der nødvendigvis henger etter, mener Moursund.

– Det handler om prioriteringer. På Facebook og Instagram jobber vi mye mer med å skape supporter-engasjement, men dersom man ikke kan være på alle plattformer, må man velge bort noen.

Relasjonsbygging

Kari Herredsvela jobber som salgs- og partneransvarlig i Lillestrøm Sportsklubb. Hun sier LinkedIn gir dem muligheter som de ikke har på andre plattformer.

– Det er en fantastisk mulighet til å skryte av og vise fram samarbeidspartnerne våre. I tillegg kan vi tiltrekke oss andre bedrifter som kan være interessert i å samarbeide med oss, sier Herredsvela til KOM24.

Det strategiske arbeidet med B2B-nettverket deres står sentralt. Lillestrøm har vært på LinkedIn en stund, men det er først de siste to årene at de virkelig har prioritert tilstedeværelsen der.

– Jeg tror ikke man henger etter som fotballklubb om man ikke er på LinkedIn. Men som relasjonsbygger henger man kanskje litt etter. Vi trenger også egne plattformer der vi kan drive med det.

Bodø/Glimt

Tom Steffensen, leder for marked og salg i Bodø/Glimt, skriver i en e-post til KOM24 at LinkedIn tjener ulike formål.

– Glimt er aktive på LinkedIn for å holde en type kontakt med partnere og potensielle partnere, som vi ikke gjør på samme måte i andre sosiale medier. Det handler om hvilke typer saker vi publiserer der kontra i andre medier, mer fokus på å tagge og vise fram partnere, mer fokus på hvem som liker og deler poster med tanke på å finne prospekter med mere. 

Markedsavdelingen i klubben har hatt fokus på LinkedIn siden 2021.

– Vi bruker også LinkedIn aktivt til å dele ledige stillinger. LinkedIn-siden til Glimt styres av markedsavdelingen, i motsetning til øvrige kontoer i sosiale medier som styres av kommunikasjon.

Steffensen opplyser at de forsøker å nå nye partnere, samtidig som de ønsker å pleie nåværende partnere.

– Men vi ønsker også generelt å spre informasjon om det som klubben engasjerer seg i ved siden av fotballen, i tillegg til litt av fotballsiden i det å være en fotballklubb.

Powered by Labrador CMS