Flere vil kjøpe mer fra markedsføringsbyråer framover: – Overraskende
Flere bedrifter sier de vil sette av mer penger til ekstern hjelp på markedsføring framover.
B2B-undersøkelsen fra byrået Inbound viser at over 30 prosent av respondentene vil kjøpe «noe mer» eller «betydelig mer» fra markedsføringsbyråer i årene som kommer.
– På den ene siden er det ikke overraskende i det hele tatt, fordi de fleste selskapene har relativt offensive vekstambisjoner. Da skulle det bare mangle at også markedsbudsjettene økes og man kjøper mer hjelp utenfra, som vi ser i undersøkelsen, sier salgs- og markedssjef i Inbound, Camilla Visjø, til KOM24.
– På den andre siden overrasker det meg, fordi man ser at store deler av markeds/kommunikasjonsbransjen blør om dagen, og flere undersøkelser viser at markedsbudsjetter nedjusteres. Samtidig ser man i store deler av norsk økonomi at spareknivene benyttes hyppig. Dessverre er markedsføring ofte noe som får lide under dette, utdyper hun.
Optimisme
Totalt deltok 400 bedrifter av variert størrelse i undersøkelsen. Inbound samarbeidet med Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO) for å hente inn informasjon.
– Jeg er glad for å se en såpass stor optimisme blant B2B-selskapene. Kanskje er det mange som har innsett gjennom koronatiden at det lønner seg å satse på markedsføring i tøffe tider, slik forskning også har vist, sier Visjø.
Samtidig opplever hun at mange synes det kan være tryggere og mer fleksibelt å kjøpe hjelp eksternt enn å ansette egne i usikre tider.
– Mange har nok også innsett at markedsføringsfaget blir stadig mer spesialisert, som gjør at det er vanskelig å finne ett eller få mennesker som kan gjøre alt. Da kan det være naturlig for mange å se til byråer for å hente inn rett kompetanse.
– Det kan hende tallene i realiteten ikke er like optimistiske, fordi de kan i noe grad reflektere markedsførernes ønskesituasjon, men jeg velger å stole på dem.
– Positivt
Daglig leder i MFO, Ida Cecilie Wille, synes resultatet er overraskende.
Hun presiserer at det er 30 prosent som ønsker kjøpe «noe mer» hjelp og 30 prosent som vil holde det uendret. Dermed virker det som at markedet for kjøp av eksterne markedsføringstjenester vil være tilnærmet uendret.
– Vi opplever og leser hver eneste dag om en bransje som kjenner på tøffere økonomiske omstendigheter og et marked som er endret, og som tvinger fram nødvendige kutt i budsjett og innstramminger. Så ja, jeg er overrasket, men med positiv ladning, og synes dette er hyggelig lesing på vegne av bransjen.
Urolige tider
Som del av et tøffere verdensbilde og situasjon både i utlandet, så vel som i Norge, kan man ikke forvente annet enn at bedrifter konsoliderer og tenker seg om en ekstra runde i slike tider, mener Wille.
– Jeg tror årsaken til at resultatene er såpass gode som de er, er at effekten av dette ikke har materialisert seg ennå. Betydelig høyere renter spiser seg inn i økonomien og likviditeten vår, men dette vil vi nok ikke kjenne på i 2024 og årene framover.
– Vi har levd godt i mange år, og jeg tror at vi må erkjenne at de neste årene ikke vil bli like gode, men som igjen vil fremtvinge behov for andre og nye prioriteringer.
– Hyggelig lesing
Kjersti Borander er CEO i Markedssjefene, som leier ut markedsførere til ulike kunder.
Hun sier at undersøkelsen støtter oppunder det de erfarer selv.
– Sammenlignet med i fjor høst har etterspørselen økt. I tillegg til operativ bistand som det alltid er etterspørsel etter, ser stadig flere av B2B-selskapene verdien av å jobbe mer langsiktig med merkevaren.
– Fokus på posisjonering og evnen til å skille seg fra konkurrentene er diskusjoner vi ofte har med kunder for tiden. Kundene ønsker også kompetanse på kommersialisering, noe de opplever er som viktig i et tøffere marked, sier Borander.
Borander synes rapporten er hyggelig lesin, og at flere ser verdien av god markedsføring under tøffere tider.
– Vi tror etterspørselen vil øke det neste året, siden det er tøffere tider og behovet for god og effektiv markedsføring bare vil bli viktigere. Faget blir stadig mer spesialisert og det er vanskelig for mange markedsavdelinger og holde seg oppdatert i nye teknologier og levere i alle disipliner. Samtidig som etterspørselen øker, så merker vi at betalingsvilligheten synker. Det er en utfordring mange i bransjen opplever og som vil påvirke lønnsomheten framover.