Byråleder tror de fleste virksomheter har medarbeidere som møter veggen
– Du må be om hjelp, sier Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Nylig fortalte Frida Marie Grande om hvordan hun gikk på en smell i det hun beskrev som «drømmejobben» som sosiale medier ansvarlig i Amnesty, til KOM24. Hun hadde lenge slitt med å skille mellom jobb og fritid, og smellen ble utløst da to gode kollegaer stilte henne spørsmålet «hvordan har du det?»
– Jeg knakk fullstendig sammen. Jeg har aldri vært i nærheten av å blottlegge meg selv på den måten, men nå klarte jeg ikke lenger å holde maska oppe, fortalte hun den gang.
Hun mistenkte at selve stillingen som Social Media Manager var utsatt, fordi hun alltid så etter nye muligheter, og erfarte at hennes største suksesser skjedde utenfor arbeidstid.
– Man ender ofte opp med å ha hodet koblet på til alle døgnets tider. Det ble en ond sirkel jeg ikke klarte å kommer meg ut av.
Etter tre år forlot hun drømmejobben og jobber i dag som rådgiver i Sannum & Bergestuen. I jobbintervjuprosessen var hun usikker på hvor mye hun skulle fortelle, men landet på total åpenhet, som ble svært godt mottatt.
Flytende arbeidstid
– I et kreativt miljø med høy fart og mye nytt som skjer hele tiden, så er det helt klart krevende for både arbeidstakere og arbeidsgivere, sier byråleder i Atyp Hågen Pettersen, til KOM24.
Han tror at flere synes det er vanskelig å balansere jobb og fritid, og at pandemien ikke har gjort dette enklere.
– En ting mange sikkert har opplevd med hjemmekontor, er at arbeidstiden i mye høyere grad ble flytende.
Svaret hans på om det er enkelte stillinger som skiller seg ut og er mer utsatte enn andre, tror Pettersen den enkeltes livsfase påvirker mer enn hvilken stilling man har.
– Ansattes egne mål, ambisjoner og høye standarder er nok mer avgjørende.
Han mener det var riktig og viktig å reagere slik Eva Sannum og Svein Tore Bergestuen gjorde i møte med Grande.
– Jeg både håper og tror at det er vanlig respons i vår kategori, å lytte til arbeidstakerne, snakke med de om hvordan de har det, og sammen finne dynamiske løsninger og forutsigbarhet, som kan bidra til at de føler mestring og kontroll, og fremstår som den beste versjonen av seg selv.
Tipper de fleste virksomheter har lignende tilfeller
– Utfordringen er å klare å fange opp slike situasjoner før det går for langt og en kollega blir sykmeldt, sier byråleder i Trigger Bente Kvam Kristoffersen.
Hun tror de fleste virksomheter med litt fartstid har hatt lignende tilfeller, og opplyser at dette også gjelder Trigger. Kristoffersen ønsker ikke å være mer konkret om tilfellene, da dette er veldig personlig for de det gjelder.
– Vi forsøker å være nøye på hvordan vi fordeler oppgaver som skal løses med tanke på arbeidsmengde og kompetanse. I byrå handler det om å kunne håndtere mange ulike problemstillinger i et høyt tempo. Da er det viktig at folk tør å si i fra når det blir for mye.
Kristoffersen er tydelig på at det handler om å ha en kultur der det er lov å be om hjelp.
– Ofte er det slik at den det gjelder ikke helt er klar over det, og at engasjementet og eget ønske om å levere er så sterkt at han eller hun glemmer å stoppe opp og kjenne på om det blir for mye. Da er det lett å bli stresset av det man ikke får gjort fordi man ikke helt mestrer oppgavene eller ikke klarer å prioritere en stor arbeidsmengde. Så da må du be om hjelp sier vi hos oss.
Skal ikke gå utover helsa til folk
I likhet med Pettersen tror heller ikke hun at stillingen er mer utsatt.
– Det vil variere fra virksomhet til virksomhet og fra person til person. Se bare på lærerne og det presset de har levd under det siste halvannet året. Når det gjelder alder så tror jeg det hjelper mye med erfaring fordi man da blir dyktigere på å sortere og prioritere, og fortsetter:
– Når det er sagt får man ofte enda mer ansvar på hjemmebane i kombinasjon med jobb når man blir eldre og den kombinasjonen kan for mange være svært krevende.
I Trigger ønsker de sammen med den ansatte å tilrettelegge og sikre at ikke arbeidet går ut over helsa til folk
– Det er egne regler man skal forholde seg til som det er viktig at de ansatte er kjent med gjennom personalhåndbøker og som man må informere om når man får nyansatte om bord. Som ledere må vi ha en liten finger på pulsen til folk og gjøre tiltak med en gang man har mistanke om at slitasjen er for høy.
Kristoffersen synes det er viktig at man ikke skjuler problemene sine og kjenner på skam.
– Det er veldig trist å høre om slike tilfeller, men viktig at de blir delt slik Lars Erik Lund,som er konserndirektør i Veidekke nylig gjorde. Hans historie ble omtalt hos blant andre NRK og TV 2.
Hun hyller de som klarer å dele sine historier, og kommer med sitt beste råd:
– Kommuniser og vis tillit til folka dine så vil de tørre å vise at de er sårbare og trenger hjelp før det går for langt.