For ett år siden tenkte hun det ble for «futuristic» å snakke om AI. Nå er det på alles lepper
Emilie Nøss Wangen fra TRY mener tre punkter er spesielt viktig innenfor datadrevet B2B-markedsføring i dag.
(ARENDAL): TRY er som vanlig godt representert på Arendalsuka. Onsdag holdt CEO i TRY Dig, Emilie Nøss Wangen, foredrag om B2B-markedsføring.
Det samme foredraget holdt hun i fjor, men innholdet har endret seg betraktelig siden da.
– For ett år siden hadde jeg med en egen del dedikert til AI. Men jeg var litt usikker. Det føltes litt «futuristic» å snakke om det, sier Wangen.
B2B og B2C
Nå er kunstig intelligens utbredt hos flere aktører som driver med markedsføring.
Men det anvendes ulikt, blant annet fordi B2B-aktører har andre kundeforhold enn B2C-aktører.
– En av de viktigste forskjellene på B2B og B2C handler om kjøpsprosessen. Det er flere kjøpere involvert, det er snakk om større volum og mer penger. I tillegg tas beslutninger av flere kolleger, og de kjøper gjerne noe som de skal bruke og som vil påvirke bedriften deres i lang tid, sier Wangen.
Men noe er felles for alle, mener hun. Dersom du ønsker å bli god på datadrevet markedsføring, må man ha gode verktøy for å samle informasjon.
– Man kan ikke snakke om dette uten å snakke om CRM. Du må ha et system der du samler kundedata, sier hun.
Tre punkter
Wangen mener tre punkter er spesielt viktig. Dersom man som bedrift eller selskap er oppdatert på disse, er man i rute.
1. Kundedata
– Det hjelper ikke bare å ha data om kundene dine, den må være nøyaktig, oppdatert og relevant. I tillegg må den være tilgjengelig for de ansatte.
2. Prediktiv analyse
– AI gjør det blant annet lettere å bruke historiske data og avanserte algoritmer for å forutsi fremtidige hendelser. Da kan man identifisere potensielle kunder som har høy sannsynlighet for å kjøpe. I noen sammenhenger kan du også forutsi verdien av en kunde over tid.
3. Personalisering og kreativitet
– Kunder ønsker tilpassede opplevelser. Dette er kanskje noe som forbindes med B2C, men det er også mulig innenfor B2B. Dette kan gi flere fordeler, blant annet økt sannsynlighet for konvertering og en forbedret kundeopplevelse.