– Vi er nysgjerrige på annerledeshet i erfaring, tankesett, perspektiv og utdanningsbakgrunn.

KPMG leter etter mangfold når de rekrutterer: – Vi har ikke vært gode, men det skal vi bli, sier markedssjef Henrik Lervold

Noen hevder selskapet driver med «brownwashing» og ikke oppriktig ønsker et større mangfold i selskapet, men det skal Henrik Lervold og den nye rekrutterings-kampanjen motbevise.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Som sikkert mange andre selskaper kan det være vanskelig å tenke at man skal gjøre noe annerledes når bedriften leverer med høye marginer, til tross for at man ikke har et stort mangfold på arbeidsplassen, men vi har innsett at dette ikke kommer til å være bærekraftig om ti år, sier partner og leder for marked, Henrik Lervold til KOM24.

Det er fire uker siden de rullet ut sin siste kampanje, som oppfordrer de med hull i CV-en eller de som har opplevd å bli diskriminert av ulike årsaker til å søke. Og Lervold har ingen problemer med å innrømme at rådgivningsselskapet ikke har vært gode nok når det gjelder å aktivt lete etter, ansette og utvikle mangfold.

– Vi er på vei, og akkurat nå er vi ikke gode, men vi skal bli gode, forsikrer han, og legger til:

– Og vi kan ikke bli gode om vi ikke begynner med det nære, nemlig oss selv. Denne kampanjen er en god start, og selv om vi aktivt leter etter mangfold, betyr ikke det at vi ikke kommer til å ansette fra de «vanlige» stedene og man må fortsatt ha relevant bakgrunn og kompetanse, men vi ønsker å finne nye kolleger som kan by på noe annerledes og gi oss nye perspektiver.

Nysgjerrige på annerledeshet

Kampanjens mål er å øke attraktiviteten til KPMG i rekrutteringsmarkedet og vise at selskapets fokus er å være mer samfunnsorientert ved å snakke om rekruttering på en ny måte som inkluderer mangfold og annerledeshet. Kampanjen er også i tråd med merkevareplattformen deres «Rett frem».

– Denne plattformen handler rett og slett om det å kommunisere på en enkel og forståelig måte. Kan vi skrive det enklere og vi kan vi kommuniserer budskapene på en mye mer forståelig måte for alle? Vi tror dette bidrar til å gjøre oss mer forståelig og tilgjengelige. Vi vet at forskning viser at mer mangfoldige selskaper leverer bedre og mer relevante produkter og tjenester til kundene, som igjen gir en høyere omsetning.

Men det er ikke den eneste grunnen til at KPMG leter etter kandidater som kan gi nye perspektiver og tilby noe annerledes.

– Vi er nysgjerrige på annerledeshet i erfaring, tankesett, perspektiv og utdanningsbakgrunn. Disse faktorene bidrar til at man ser annerledes på ting, og bare det å være født et annet sted i byen, kan tilføre en helt annen kompetanse som vi ønsker. Ofte høyere tilpasningsdyktighet og bredere sosial kontekst som er en svært god egenskap.

Brownwashing

Selv om kampanjen så langt har engasjert mange og gitt resultater i form av søknader og en interesse hos «nye» kandidater, er det ikke alle som tror selskapet gjør dette i et rent ønske om å utvide mangfoldet.

– Vi har fått noen tilbakemeldinger av folk som beskylder oss for å drive «tokenism» eller «brownwashing».

Begrepene spiller på symbolpolitikk og kan forklares som om noen fremstår som noe de ikke faktisk er.

– Noen tror vi bare later som om vi er interessert og opptatt av mangfold, og at dette er noe vi gjør bare for å se bra ut. Men denne kampanjen hadde ikke blitt noe av hvis ikke konsernsjefen og vi andre i konsernledelsen hadde gjennomført mangfoldskurs og hatt en genuin interesse for nettopp mangfold.

Kurset har bidratt til å tydeliggjøre blindsonene, som gjør at de fram til nå, nesten utelukkende kun har hentet inn nye kolleger fra de samme skolene med ganske like bakgrunner.

– Jeg tror denne kampanjen og at vi som selskap har bestemt oss for å lære mer om mangfold, er med på å endre oss kulturelt. Det gjør oss mer nysgjerrig på de som har et hull i cv-en, kommer med en annen bakgrunn, kanskje har en master de aldri fikk fullført, fordi de surfet et halvt år eller møtte veggen. Og det er greit. Det skal være aksept for at livet ikke alltid går på skinner.

– Innsett at vi ikke kan fortsette slik

Derfor står rekrutteringsteamet i KPMG klare med andre briller når de skal gå gjennom alle søknadene.

– De har på seg andre typer linser, og evner å se forbi en cv som ikke ser ut som den pleier. Uansett årsak til at kandidaten er «annerledes», betyr ikke at personen ikke kan gjøre en god jobb. Og ved å finne disse kandidatene ønsker vi å speile samfunnet. Vi er glade for at vi har innsett at vi ikke kan fortsette i det samme sporet vi har kjørt fram til nå.

Engasjement skapt som følge av kampanjen:

  • Kampanjen nærmer seg 2,2 millioner visninger
  • Langt mer enn 1000 personer har klikket seg inn på «Søk nå»
  • KPMG har mottatt langt mer enn hundre søknader, som følge av kampanjen

Kampanjens første tre uker har ifølge Lervold «gått så det suser».

– Vi har fått mye bra tilbakemeldinger, og jeg opplever at 99 prosent synes vi gjør noe bra og er på vei mot noe bedre. Også vet vi at det alltid vil være noen som ikke er enige, men det henger kanskje i med at de ikke helt tror på oss ennå. Men den utfordringer tar vi, og vi skal bevise at at dette ikke bare er et stunt, men at dette er et stort steg i riktig retning.

I uke 48 frem til nyttår skal kampnajen frontes ytterligere.

– Kampanjen og vårt budskap vil bli synlig i hele bybildet på boards. Og da håper vi på enda flere søkere. Det er fortsatt mange som ikke har fått med seg kampanjen, fordi vi har vært veldig målrettet mot målgruppen vår, men det håper vi vil endre seg om et par uker.

Powered by Labrador CMS