MENINGER:
Her lukter det juridisk trøbbel for regjeringen så vel som annonsørene
«Blir det en lovpålagt plikt i Norge til å personalisere markedsføring i sosiale medier?», spør Vebjørn Søndersrød.
Regjeringen foreslår å forby markedsføring i sosiale medier og i spill, for ytelser som er «uegnet for barn», når reklamen er «rettet mot barn».
Uegnede ytelser kan for eksempel være produkter som skaper kroppspress (kosttilskudd), ikke er ment for personer under 18 år, eller er farlige for barn. Vi husker jo at regjeringen nylig dessuten foreslo å forby markedsføring av «usunn mat» mot barn helt generelt.
Men ok, hvordan skal annonsøren sikre at ellers lovlig reklame (ads) i sosiale medier, ikke treffer barn?
Regjeringens mening om dette er:
«Eksempler på egnede tiltak kan være å benytte målrettingsverktøy, herunder effektive aldersfiltre, eller å kontraktsfeste grep som hindrer at markedsføringen når frem til barn».
Veldig interessant, dette kan anses som et pålegg til å kjøpe tjenesten utplassering av ads mot segmenter basert på data sosiale medier har om brukerne har fra før av. Dette er de samme data EU-domstolen og nasjonale datatilsyn en rekke ganger har slått fast at Meta har samlet inn og bruker, i strid med GDPR.
I tillegg er det jo også slik at EUs Digital Services Act (DSA) artikkel 28 annet ledd forbyr store sosiale mediers utplassering av ads basert på bruk av barns persondata for profilering.
Det vil såvidt jeg kan forstå være slik at noen ytelser er «uegnede» for mindre barn, mens den samme ytelsen ikke nødvendigvis er «uegnet» for større barn, og derfor tillatt å markedsføre mot sistnevnte gruppe.
I tilfellet må man behandle barns persondata for å personalisere hvilke av barna som (ikke) får se hvilke ads da... (Eksempel: en lommekniv er ikke farlig for barn på 16 år, men kan være det for barn på 13 år).
Dette skal det virkelig bli spennende å følge! Her lukter det juridisk trøbbel for regjeringen så vel som annonsørene.
———————————————-
Dette innlegget ble først publisert på Søndersrøds LinkedIn-profil og er republisert etter avtale.
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.