Fra venstre: Aleksander Hetland (Smeh), Camilla Kim Kielland (Morgenstern) og Pelle Josephson (Anorak).

Dette sier byråene om frilans-bruk

– Det er klart at når byråer med 80 til 100 ansatte skal kutte 10, 15 eller 20 prosent av bemanningen sin, blir det mange dyktige folk på markedet.

Publisert Sist oppdatert

To frilansere uttalte seg nylig i KOM24 om deres situasjon og etterspørselen de opplever for tiden.

Nå har vi spurt noen byråer om de benytter seg av frilansere.

– Gir fleksibilitet

Camilla Kim Kielland, byråleder i Morgenstern, sier at fordi de lever i en bransje der oppdragsmengden ikke er konstant, må de hele tiden sikre at de har kapasiteten som kundene trenger. Både i et kortsiktig og langsiktig perspektiv.

– Dette løser vi med en rekke faste frilansere, som vi kan samarbeide med til enhver tid. Men vi er veldig opptatt av at når kunder velger Morgenstern - og vice versa - så skal vi levere 100 prosent Morgenstern-kvalitet. Da er vi avhengige av å jobbe med de dyktigste, ivrigste og mest løsningsorienterte frilanserne - som brenner for å levere kvalitet på det nivået vi står for, sier Kielland.

At de jobber med de beste folkene til enhver tid er deres ansvar som byrå, og ikke kundens, understreker hun.

– Kommer kundene til oss, skal de være sikre på at leveransen de får – er det vår merkevare brenner for å levere.

Frilansere gir nødvendig fleksibilitet i en uforutsigbar bransje, noe som er en stor fordel, mener Kielland. 

– Og de frilanserne vi jobber med opplever jeg at verdsetter nettopp denne fleksibiliteten - fordi det gir tilsvarende fleksibilitet for dem, det vil si at de også kan styre hva de velger å jobbe med, og ikke minst med hvem.

– Mange gode på markedet

Aleksander Hetland er byråleder i Smeh, som fremdeles er et ungt byrå. 

Smeh har eksistert i litt over ett år, og så langt har de ikke brukt frilansere i særlig stor grad.

– Det var viktig for meg å starte med et fullt team som jobber her fast. Både fordi det er viktig å ha nok ressurser fra første stund, og fordi det var viktig å kunne si at vi har det til potensielle kunder, sier Hetland.

De har ikke brukt ekstern hjelp på filmproduksjon, klipping og etterarbeid, men de har brukt noe på design, opplyser byrålederen.

Hetland har lang fartstid i bransjen, og sier at de brukte mer frilansere på steder han har jobbet tidligere. Før de startet Smeh, var han blant annet partner og kundedirektør i NORD DDB.

– Vi prøver å være nøye på at hele teamet jobber tett opp mot kundene, og vi kommer nok ikke til å leie inn noen med mindre det er snakk om veldig konkrete oppgaver.

Tøffe tider har gitt nedbemanninger hos flere av de store byråene. Hetland er tydelig på at det ikke er lav kompetanse blant frilansere som gjør at de ikke bruker dem.

– Det er klart at når byråer med 80 til 100 ansatte skal kutte 10, 15 eller 20 prosent av bemanningen sin, blir det mange dyktige folk på markedet. Men jeg vil nok heller se på mulighetene for å ansette noen av dem på fast basis.

– Man skal aldri si aldri, men det blir nok ikke noen brå stigning i frilans-bruk framover for vår del, legger Hetland til.

Bra i travle tider

Pelle Josephson er sjef i Anorak. Han sier at de akkurat nå har to frilansere inne på prosjekt.

– Vi bruker frilanser løpende, gjerne når det er mey å gjøre, sier Josephson.

Han mener det er nyttig å hente inn kompetanse utenfor byrået av og til, av flere årsaker.

– Fordelen med det er at det er veldig hjelpsomt når man har mye å gjøre og mange oppdrag samtidig. Da er det også en fin anledning til å lære hverandre å kjenne.

– En ulempe med å bruke frilansere det kan være at det gir mindre forutsigbarhet på hva man er tilgjengelig for å levere, for eksempel, sier Josephson.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS