Her er BUFetats LinkedIn-råd.
Her er BUFetats LinkedIn-råd.

MENINGER:

Statlig barnevern sine ti bud på LinkedIn

«Gitt sektfornemmelsen enkelte får av LinkedIn, deler vi argumentene som våre ti bud», skriver Espen Skran og Irene Ovlien Snellinge i dette innlegget.

Publisert

På det noen liker å omtale som den evigvarende Arendalsuka, bedre kjent som LinkedIn, kniver vi om oppmerksomheten på vegne av det statlige barnevernet.

Om det hører hjemme i stillingsbeskrivelsen for tullejobber i offentlig sektor, lar vi andre avgjøre. 

Men i lys av den debatten, økt bruk av kanalen og flere innlegg om hva LinkedIn har blitt og ikke bør være, er det på tide med en åpenhjertig fot i bakken om vår tilstedeværelse.

Gitt sektfornemmelsen enkelte får av LinkedIn, deler vi argumentene som våre ti bud. 

  1. Du skal ha andre kanaler enn LinkedIn

LinkedIn er ikke alt. Vær klar over hvem du vil nå, hvorfor du gjør det og hvordan LinkedIn passer inn i (kanal)miksen.

2.Du skal ikke misbruke samfunnsoppdraget

Alt du gjør på LinkedIn skal henge sammen med samfunnsoppdraget, uten at det betyr at alt virksomheten gjør skal ut i denne kanalen.

Velg deg ut noen få mål, som for eksempel å vise deg frem som en attraktiv arbeidsplass, formidle fag og kunnskap eller engasjere de 1200 ansatte vi varsler hver gang vi legger ut et innlegg.

3. Du skal holde hviledagen hellig

Her står originalteksten seg.

4. Du skal ære dine medarbeidere

Virksomhetens viktigste ressurs er de ansatte. Løft derfor frem medarbeiderne, men gjem deg ikke bak ambassadørene.

Espen Skran
Espen Skran

Bygg en side som er noe større enn hver enkelt ansatt. Gi samtidig dine dyktige fagfolk og byråkrater muligheten til å vise seg frem, både i regi virksomheten og med full ytringsfrihet på egne profiler. 

5. Du skal ikke slå i hjel (for mye tid)

Hvert eneste sekund og hver bidige krone du bruker på LinkedIn er betalt av fellesskapet. 15 prosent av en stilling er kanskje nok til at du oppnår resultatene du ønsker, og da er det ikke oppløsningen på et bilde det faller på.

Irene Ovlien Snellingen

6. Du kan bryte ekteskapet

Du er ikke gift med LinkedIn, og tvangsekteskap er heller ikke greit. Vurder virksomhetens gevinster av å være til stede, les bud 1, 2 og 5 på nytt, og vurder igjen.

en.

7. Du skal stjele (og dele)

Stjel når du kan, og la deg inspirere av både LinkedIn-guruene og algoritmeknuserne. Test gjerne hva de forkynner, men tro ikke at deres sannhet også er din.

Oppdraget, mandatet, fagfeltet og politikken legger ofte sterke føringer for offentlige virksomheter sitt innhold. Humor kan være vrient, og salgstall er sjelden relevant.

Del heller med dine venner, slik vi og mange statlige virksomheter har startet med.

8. Du skal tale sant om ditt oppdrag

Vær åpen, tydelig og tilgjengelig. Gjør som LinkedIn vil; tilby kunnskap og nytteverdi til de du ønsker å nå. Ikke få panikk selv om du ikke går viralt!

9. Du skal ikke begjære andres profiler

La Stordalen elske mandagene sine i fred, og aksepter at det er og bør være en forskjell på Nicolai Tangen og Ida Wolden Bache.

Om du ikke har én Tangen, betyr ikke det at alt er motbakke. Se til NAV; og kanskje finner du en Ulf Andersen i egen virksomhet.

10. Du skal ikke begjære andres suksess

Mål heller din egen, men tallfest kun det som er relevant for virksomheten. Om begjæret vinner, er det lett å glemme at det er virksomhetens medarbeidere som sitter på de beste historiene. 

Velg gjerne dine egne bud, men ikke før du har tatt et aktivt valg om at LinkedIn er viktig for oppdraget til din virksomhet, og om hvordan det skal bidra til et åpent og opplyst ordskifte.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS