Mediebyråsjefene: Slik blir 2024
Utviklingen i annonsemarkedet, de største utfordringene og mulighetene fremover. Her gir mediebyråsjefene sitt syn på 2024.
Atyp melder om en god start på året. Det er fremdeles usikre tider, men de opplever nå mer «business as usual» enn i 2023, da alt stoppet opp, både på kampanjer for deres eksisterende kunder og byråkonkurranser og anbud.
Mediebarometeret viser en nedgang i den totale reklameomsetningen gjennom mediebyråer i første kvartal. Sammenlignet med samme periode i fjor, var det en reduksjon på 5,4 prosent.
– Her er det en viktig presisering at påsken kom i mars i år, mens den lå i april i fjor. Det er av stor betydning for tallene, skriver Hågen Pettersen, daglig leder i Atyp og André Thorsen, leder media, i en e-post til KOM24.
Lyd har vært på fremmarsj lenge, og Atyp har alltid vært begeistret for lydreklame og investering i mediekanalen, noe deres track record i Sølvmikken viser.
– Kanalen gir mulighet for både historiefortelling og taktisk reklame, har dekningsegenskaper i de fleste aldersmålgrupper og er rimelig å produsere. Et lite kinderegg der altså.
– Hvordan ser dere for dere at resten av året vil utvikle seg?
– De siste prognosene tilsier vel fremdeles at markedet blir omtrent som i fjor, men vi opplever økt interesse og kjennskap til Atyp, noe som gjør at vi ser lyst på resten av året.
– Forholdsvis trygge
Wavemaker merker som alle andre at det er usikre tider i norsk økonomi med redusert kjøpekraft hos forbruker, og at dette påvirker noen av kundene deres i form av lavere investeringer i markedsføringsbudsjettene.
– Vi hadde en god vekst i 2023, og tror på at 2024 blir på linje med 2023. Så alt i alt påvirker det ikke oss nevneverdig, men samtidig er vi veldig oppmerksomme på situasjonen og tar våre forholdsregler og har ulike scenarioer for fremtiden, skriver Mads Rikter-Svendsen (CSO) og Cathrine Hagen (CEO).
Året har startet likt som 2023 for Wavemaker, da noen kunder investerer mer i markedsføring mens andre reduserer markedsbudsjettet.
– Wavemaker har i tillegg et godt utviklet tjenestetilbud innen ulike konsulenttjenester, spesielt rettet mot data og teknologi. Dette er investeringer mange kunder prioriterer for å bygge en sterk infrastruktur internt, og derfor påvirkes ikke dette av endringer i markedet.
Ser vi på norsk økonomi, er det forhåpentligvis lys i enden av tunnelen. Mye tyder på at rentetoppen er nådd, og at vi ser utsikter for rentenedgang i 2025. I tillegg ser vi fra Finans Norge sitt forventningsbarometer at nordmenns tro på egen økonomi er stigende.
– Basert på vår egen situasjon og vår kundemasse er vi forholdsvis trygge. Wavemaker har styrken av å være et lokalt mediebyrå med et globalt nettverk i ryggen som investerer i fremtidsrettet teknologi og løsninger som kommer kunden til gode. Så lenge detter gir økt avkastning for markedsinvesteringene velger vi å være optimistiske med tanke resten av året.
Trått marked
Torstein Rafgard, administrerende direktør i OMD, registrerer også at markedet er trått og at enkelte annonsører har behov for å justere noe på investeringene.
– Det er helt naturlig, samtidig som variasjonene er relativt store fra bransje til bransje. For vår del opplever vi rimelig god fart og vi har hatt en positiv utvikling så langt i år.
Utendørsreklame og kinoannonsering var begge kanaler som opplevde betydelig vekst i 2023, og dermed har tøffe tall å sammenligne seg med i 2024.
– Selv om de så langt i år ikke har maktet å videreføre veksten fra i fjor, blir vi overrasket hvis de ikke vil få et oppsving i utvikling når vi kommer noe lenger ut i året.
Utviklingen så langt i år er stort sett i tråd med forventningene deres, og OMD forventer at markedet fremdeles vil være krevende i noen måneder til.
– Vi tolker samtidig signalene i markedet slik at dette vil bedre seg utover og at vi økende grad vil oppleve mer positive tall etter sommeren.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no