– Etterspørselen etter å lære mer om KI er enormt stor
– Skyhøyt langt over alle andre ting bransjen ønsker å lære seg framover.
– I intervju vi har gjort så sier ledere at man ikke har tid til opplæring i hverdagen. Men når det gjelder KI, så er det gjort rom for opplæring, sier fagdirektør i ANFO, Haavard Kvernaas Bakken til KOM24.
ANFO har nylig gjennomført en større undersøkelse for å finne ut av bruken av KI i bransjen og tallene der viser at det ikke blir nok KI for folk.
Tallene viser at 8 av 10 bruker KI og de aller fleste gjør det flere ganger i uken.
Halvparten oppgir at de benytter kunstig intelligens til komplekse arbeidsoppgaver og 8 av 10 sier de bruker AI for å effektivisere enkle oppgaver
Sebastian F. Haarbye er analytiker i ANFO og han peker på at KI har eksistert i bakgrunnen hele tiden.
– Nå er det inn your face, det kommer inn i alle datapakker og etterspørselen etter å lære mer om KI er enormt stor. Det er skyhøyt langt over alle andre ting bransjen ønsker å lære seg framover, sier han.
Det var ChatGPT som gjorde KI til allemannseie og det er fortsatt den klart mest brukte KI-modellen. 93 prosent av de som svarte bruker ChatGPT: Deretter kommer Copilot (48 prosent), Adobe Firefly (19 prosent) og Midjourney og Perplexity med henholdsvis 13 og 10 prosent.
Halvparten av dem som svarte i undersøkelsen bruker KI til komplekse arbeidsoppgaver og mange har store forventninger til hva som kommer til å skje framover.
4 av 10 forventer at AI vil kunne gjøre noe av strategikonsulentens jobb. Videre ser 2 av 3 for seg at AI vil spille en viktig rolle innenfor markedsanalyse.
Hele 84 prosent vil bruke det til innholdsproduksjon av tekst og nesten like mange til automatisering av repetitive oppgaver.
– De som ikke med på KI-toget kommer til å bli borte. Innholdsproduksjon kan fortsette, men man må gjøre det på denne måten. Man må finne en forretningsmodell som er interessant for alle parter.
Jan Morten Drange sier at det er den enkle innholdsproduksjonen som ryker først når man tar i bruk KI.
– Men betyr ikke at man skal produsere så mye mer innhold, men bedre innhold. Det skal ikke erstatte den menneskelige kompetansen men komplettere den. Man kan få et kraftig team om man komplimentere det, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no