Byrået vokser med over 700% – sikter mot 2 millioner i månedlig omsetning innen desember
Markedsføringsbyrået Curve har skutt i været, og nå jager de 19-år gamle gründerne millionmål før året er omme.
Byrået startet året med en omsetning på 80 000 kroner i måneden, og i løpet av sommerens toppmåned økte dette til over 600 000 kroner.
Nå har gründerne satt seg et hårete mål: to millioner kroner i månedlig omsetning innen desember.
– Vi fokuserer på de to viktigste tingene i et byrå, å få kunder og å beholde kunder, sier Sivert Ridderseth, medgründer av Curve.
Viktige drivere bak veksten
Byrået ble startet i fjor og drives av 19-åringene Ridderseth og Alex Andreessen.
Ifølge Ridderseth er mye av suksessen takket være forbedret posisjonering og en mer målrettet salgsprosess.
– Vi lytter til personer som har gått stien før oss. Forutsetninger har vært daglig arbeid og kartlegging av hva som virkelig er viktig i et byrå: Å få kunder og å beholde kunder.
For å beholde kundene har byrået fokusert på å forbedre tjenestene gjennom en kombinasjon av personlig utvikling, rekruttering og systembygging.
Nå rekrutterer Curve sin femte medarbeider, der erfaring og kulturell tilpasning veier tyngre enn formell utdanning.
– Vi ser etter personer med erfaring og som kan bidra til å skape en kultur i byrået. Vi leter remote, og utdanning har ikke vært en faktor hittil, sier Ridderseth.
Posisjonerer seg for konkurranse
– Med den veksten dere har hatt, ser dere nå på større byråer som konkurrenter?
– Vi ser på større byråer som konkurrenter i noen tilfeller. Vi jobber dog ikke mot noen anbud eller store avtaler rundt TV produksjon eller noe sånn. Det er ganske få annonsespesialiserte, seriøse byråer i Norge, som gjør at det er disse vi konkurrerer mot, sier Ridderseth.
Curve posisjonerer seg bevisst som et ungt, resultatorientert og «no-bullshit» byrå.
– Vi skal være kjempeflinke på å ta over annonsekontoer og umiddelbart forbedre resultatene. Vi er en vekstpartner som har insentiver til å vokse med kundene våre.
Når du tenker på et byrå som optimaliserer for visninger og rekkevidde, er Curve det motsatte, ifølge Ridderseth.
– Innsikt i attribusjon og data og profitt skal drive beslutningene våre mot å skape salg og reell verdi i kroner, på kort og lang sikt.
Inspirert av Buffet og Munger
Curve jobber nå med åtte norske bedrifter og tre amerikanske. Blant norske kunder finner man blant annet Propr.no, ASK Privatist, Beitostølen Resort og Glitra.
– USA-avtalene er større og vi kan ikke snakke om de, men det er markedsledere og virkelig spennende produkter og tjenester, sier Ridderseth og fortsetter:
– Vi jobber ikke prosjektbasert, men vi har mange spennende caser over tid. Ingen kule lanseringer eller stunt, men heller resultater over tid.
For eksempel har byrået for Propr.no fokusert på kostnadseffektiv skalering, som har ført til både lavere kostnad per lead og økt trafikk. For ASK Privatist har Curve bidratt til å rekruttere privatister til skolens opptaksprosesser.
– De er et knallbra team som virkelig flytter fjell, sier Ridderseth.
På sikt ønsker byrået å være på eiersiden av de merkevarene de jobber med.
– Vi vil investere i selskaper hvor vi kan anvende kunnskapen vår og være Warren Buffet og Charlie Munger av vår nisje, sier Ridderseth.
Avslutningsvis deler han sitt beste råd til unge gründere som ønsker å lykkes:
– Finn personer som har gått stien før deg og enten betal eller fortjen tiden deres. Det er viktig å feile raskt og ofte for å lære fort. Den beste investeringen du kan gjøre, er i deg selv.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no