Sivert Ridderseth i byrået Curve, som ble startet i sommer.

– Kan ikke kalle oss veteraner, men vi har fått til mye

Sivert Ridderseth mener potensialet for markedsføring på LinkedIn er større enn mange innser.

Publisert

Byrået Curve ble lansert i sommer, og jobber i hovedsak med markedsføring i ulike sosiale kanaler.

Annonse- og strategi-ansvarlig, Sivert Ridderseth, mener at spesielt én av disse kanalene undervurderes av mange annonsører.

– Veldig mange tenker på annonsering på LinkedIn som noe veldig dyrt. Og det er fakta at det i gjennomsnitt er dyrere å få klikk og oppmerksomhet der. Men du får det fra en målgruppe som i mange tilfeller er mer kvalifisert. Dette kan føre til større deals på sikt, sier Ridderseth til KOM24.

– Folk ser forbi

Han er klar på at også LinkedIn fungerer best for å nå noen bestemte grupper, og at det ikke passer like bra for alle.

Men også markedsførere med stort potensial på plattformen, velger det bort.

– Folk ser rett forbi de enorme mulighetene som finnes i målrettet annonsering på LinkedIn, sier Ridderseth.

Plattformen egner seg spesielt godt til å treffe beslutningstakere, legger han til.

– Jeg vil si at plattformen er mest gunstig for bedriftene som har en relativ god størrelse på målgruppen sin. Så får de målrettet annonsene i større grad. Da kan de være i full kontroll over hvem som ser annonsene, hvor de ser de, budskapet, og alt du ønsker å kontrollere. For annonsører med mindre målgrupper vil de oppleve problemer med målretting hvis de går for spesifikt, ettersom LinkedIn har en minimumkrav på publikumstørrelse.

Organisk

Ridderseth er partner i Curve, som i alt består av fire ansatte.

– Vi kan ikke kalle oss veteraner, men vi har fått til mye, sier han.

Han har selv over 2.800 følgere på LinkedIn. Og selv om nordmenn kanskje ikke er så gode til å bruke plattformen til annonsering, er vi ganske gode til å være til stede der, mener han.

– Folk er ganske frampå når det kommer til organisk vekst på LinkedIn, altså at man ikke betaler noe men legger ut vanlige innlegg. Jeg har også brukt det mye helt siden jeg startet med business i en alder av 16 år.

Ridderseth forsøker å legge ut noe tre ganger i uka, opplyser han.

– Jeg har blitt kjent med mange spennende mennesker på LinkedIn.

De ser at flere og flere velger å legge igjen penger for å bli synlige på plattformen. Men de trenger ofte litt overtalelse.

– De sier ofte at de er skeptiske, men at de er villige til å gjøre et forsøk. For at det skal fungere, må man være villig til å satse litt fra start, og justere etter hvert som du ser hvordan annonsen går.

Powered by Labrador CMS