Marius Damsleth, Cathrine Jarning og Ståle Schjærven har stor tro på 2025.

Schjærven: – Vi har fått noen på trynet

Det siste året har vært preget av nedbemanning og permitteringer i Schærven reklamebyrå. Men nå ser de lyst på framtiden igjen.

Publisert

– Vi har en veldig god stemning her. Men det er ikke sånn at alt er dritlett. Vi jobber som f***, men det er en veldig god og optimistisk stemning totalt sett på huset.

Det sier Marius Damsleth i Schjærven reklamebyrå til KOM24.

Nye permitteringer

Han byttet i høst jobb fra sjef for mediebyrået Re: Media til sjef for søsterbyrået, Schjærven reklamebyrå.

Schjærven-konsernet består av en rekke selskaper, men det er mediebyrået og reklamebyrået som er de store motorene.

Og de opplever svært ulike tider for tiden.

Marius Damsleth

I mediebyrået har de de siste tre årene hatt stigende inntekter og samlet sett hatt et driftsresultat på 22 millioner kroner.

I reklamebyrået er det derimot mye tyngre.

Fra 2019 til 2023 har de gått med et samlet driftsunderskudd på 14,8 millioner kroner og etter fjoråret måtte de kutte 13 stillinger. 

Nylig kom nyheten om at de mistet XXL som kunde, etter et samarbeid som har vart i 23 år. 

Som en konsekvens av det har man vært nødt til å permittere sju stillinger. 

– Fått noen på trynet

– Vi har fått noen på trynet, nå sist selvfølgelig XXL. Men den har vi vært i bearbeiding på over en god stund, sier han og forklarer at det er en kunde som har vært i en prosess hvor de har endret på modellen sin.

Men de understreker at de har ikke mistet XXL helt, de er fortsatt mediebyrået deres i Norden.

– Vi synes det er trist å ikke jobbe kreativt med XXL, men vi er stolt over at vi kan fortsette samarbeidet tett på andre strategier, andre leveranser og andre tjenester, sier han.

Totalt er de rundt 80 stykker på huset, 25 av dem i mediebyrået, 35 i reklamebyrået og resten i andre selskap, som filmselskapet deres, Clockwork med 14 ansatte og 30 millioner kroner i omsetning.

Også 2024 er et år der de regner med å tjene penger på konsernnivå. Men for reklamebyrået sin del blir det nok et tungt år.

– Reklamebyrået vil gå i minus, sier Damsleth og vender øynene mot 2025, som er et år de har tro på.

Cathrine Jarning

– For vi har noe unikt i markedet. Vi har som et norsk byrå jobbet integrert med full service medie- og reklamekompetanse i over ti år, sier han.

Og de tror at veksten kommer til å komme ved hjelp av nye kunder. Men man vil ikke se noen stor endring av kundeporteføljen før i andre halvår av 2025. 

Og det å sikre seg nye kunder er de gang med og han peker på at de har vunnet flere kunder den siste tiden, blant annet kunder de ikke har begynt å onboarde ennå.

De største kundene de har i dag er Power, XXL, Kid interiør, OBOS, Block Watne, Krogh Optikk og Nille. 

Ståle Schjærven selv sier det er spennende, men også slitsomt til tider, å sitte som eier i bedriften som foreldrene etablerte for mange tiår siden. 

– Men vi er jo heldige som ikke må rapportere til noen,  det gir en frihet som vi setter pris på. For bare vi konsentrerer oss og tilpasser oss og jobber med produktet vårt så vil det sannsynligvis gå oss vel, sier han. 

– Veldig glad da jeg kom her første dag

– Det gir jo noen bekymringer, men det er sånn for alle. Så vi får stå på, rett og slett. Men så lenge vi har det gøy med det vi gjør, så hjelper det på, mener han. 

Nå jobber de med å optimalisere samarbeidet mellom reklamebyrået og mediebyrået. 

Første steg ble tatt i sommer da de flyttet inn i samme etasje. Deretter ble Cathrine Jarning hentet inn som ny sjef i mediebyrået, for å erstatte Damsleth, som gikk til reklamedelen.

Hun er glad for endringene som skjer.

– Jeg var veldig glad da jeg kom her første dag og så at Re: Media hadde flyttet til samme etasje som Schjærven. Det å være samlokalisert og ha tilgjengelighet på hverandre i hverdagen er en helt uvurderlig faktor for å få til det. Det skal ikke mer til en toetasjes avstand før det ikke er like lett, sier hun.

De kaller konseptet for Schjærven village.

De skal ha større fokus på at de er to selskaper, men ett prosjekt. 

De skal levere reklamebyråtjenester og mediebyråtjenester til markedet slik som tidligere. I tillegg legger de mer fokus og energi på å levere et felles tjenestekonsept til markedet som vi kaller Village.

Dette skal de få til med et reklamebyrå de selv mener er blant de beste miljøene i Norge og et mediebyrå som de de siste fire årene har fått inn på det sporet de vil og dermed er de nå et miljø som er på det sporet de ønsker seg med hensyn til konkurranse- og leveransekraft. 

Ståle Schjærven

Nå håper de å hente mer ut av markedet med dette konseptet.

Har noe unikt

– Kompetansene som Cathrine forvalter i vårt selskap, skal smitte inn i reklamebyrået vårt, sier Damsleth.

Han sier at målet er å gi kundene mer for penger enn de noen gang har fått. 

– Med vårt Village-konsept gjør vi det enklere for våre oppdragsgivere å lykkes med reklame og markedsføring. Vi har et komplett tilbud som støtter dem i tre viktige oppgaver som norske markedsførere må håndtere; skape vekst på kort og lang sikt, spare penger og tid ved å effektivisere «marketing operations» og sikre langsiktige posisjoner gjennom merkevareutvikling, sier Damsleth.

Dette integrerte tjenestekonsept er noe de mener de ikke har vært klare for å tilby før. Men utviklingen i byråene og faget gjør at de når tar grep. 

– Vår digitale mediekompetanse setter i større grad enn tidligere premissene for hvordan vi skal jobbe kreativt, sier han.

Nå mener de at de har noe ingen andre kan tilby, nemlig over ti års erfaring med leveranser fra et norsk fullservice mediebyrå integrert med et norsk fullservice reklamebyrå.

– Det er unikt. Det finnes andre miljøer som vi føler er sammenlignbare, men ja, jeg føler at vi ligger et lite hestehode foran.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS